Ondertussen elders
Regelmatig verzamelen we nieuws over de uitgeefindustrie van over de hele wereld. Hierbij weer een overzicht van opmerkelijke ontwikkelingen in (heel) verschillende buitenlanden.
Overal snel toegang tot het laatste nieuws en achtergronden op het gebied van media en de uitgeverij? Installeer dan met één druk op de knop de inct.nl-app.
Regelmatig verzamelen we nieuws over de uitgeefindustrie van over de hele wereld. Hierbij weer een overzicht van opmerkelijke ontwikkelingen in (heel) verschillende buitenlanden.
Time sluit 2025 af met een stevig groeiverhaal. In een memo aan medewerkers schrijft CEO Jessica Sibley dat het bedrijf inmiddels “geen legacy printorganisatie meer is, maar een gediversifieerd mediabedrijf met focus op B2B-inkomsten, geïntegreerde partnerships en een moderne, mondiale newsroom.”
AI-antwoordmachines, dalend nieuwspubliek en toenemende mediaconcentratie zetten het Nederlandse nieuwsecosysteem onder druk. Het Commissariaat voor de Media luidt de noodklok en presenteert stevige aanbevelingen.
De Mercurs 2025 zijn uitgereikt en Cosmopolitan, See All This en Libelle zijn de grote winnaars in de categorie Magazine Mediamerk van het Jaar. Tijdens een feestelijke avond in Studio21 werd ook de oeuvreprijs postuum toegekend aan journalist en uitgever Derk Sauer.
Voor het eerst trekken publieke en private mediabedrijven in Nederland gezamenlijk aan de bel bij een informateur. In een brief aan Sybrand Buma waarschuwen 22 mediabestuurders dat de Nederlandse informatievoorziening steeds afhankelijker wordt van Big Tech en generatieve AI.
Bright, het Nederlandse techplatform van PXR, is voortaan ook als volwaardig tv-kanaal te zien. Sinds november zendt Bright TV 24/7 uit via Samsung TV Plus, de gratis streamingdienst die standaard op Samsung-smart-tv’s staat.
Een verkoper die in korte tijd uitgroeide tot een goed georganiseerde handelaar in illegale e-books, is per direct gestopt na ingrijpen van Stichting BREIN. De zaak laat zien hoe snel piraten zich kunnen professionaliseren en waarom tijdig ingrijpen cruciaal is.
Mediahuis kondigt aan dat meerdere van haar nieuwsmerken officieel zijn erkend als partner van The Trust Project: een wereldwijd initiatief dat meer dan 300 nieuwsorganisaties verenigt rond transparantie, betrouwbaarheid en verantwoorde journalistiek.
De opvolgingsvraag bij Bertelsmann is beantwoord: Thomas Coesfeld neemt eind 2026 het stokje over van Thomas Rabe. Daarmee krijgt het Duitse mediaconcern voor het eerst sinds 1981 weer een familielid aan het roer.
Wat als je boeken vanaf dag één automatisch beschikbaar zouden zijn, in elke leesvorm en zonder extra productietijd of kosten? Het DAISY Consortium werkt wereldwijd aan standaarden die dit mogelijk maken.
Inkopers Jan Peter Prenger van Libris Blz. en Jan-Hein Wierts van Audax praten ons bij over 2025. Hoe hebben zij het jaar tot nu toe beleefd? En wat zijn de trends voor de komende maanden?
Het vertrek van twee topmanagers na fouten in een BBC-documentaire over Donald Trump is meer dan een intern schandaal. De affaire toont hoe kwetsbaar journalistiek vertrouwen is in een tijd van polarisatie, politieke druk en concurrentie van nieuwe spelers. Eén fout volstaat om het gezag van een instituut aan het wankelen te brengen.
Het is verstandig om nu al na te denken over welke KPI’s je als mediabedrijf of uitgeverij in 2026 wilt gaan meten. In de media begint het nieuwe jaar immers altijd eerder dan 1 januari. KPI’s die nu belangrijk zijn om bij te houden, zijn echter heel andere dan een aantal jaren geleden.
Hun project RomanReuzen laten journalist Frènk van der Linden en fotograaf Fjodor Buis zien hoe groot de invloed van een verhaal kan zijn. Met podcasts, schrijversbezoeken, een tentoonstelling en zelfs een postzegelserie wil RomanReuzen de liefde voor literatuur nieuw leven inblazen.
Wanneer we praten over kunstmatige intelligentie, gaat het vaak over wat de technologie kan. Maar Dasha Simons van IBM richt zich juist op de vraag hoe AI zich hoort te gedragen en hoe we het wenselijk willen inzetten. Op inct.spiratie 2025 zal ze hier in haar closing keynote op ingaan.
De snelle opkomst van generatieve AI, die content niet langer schaars maakt, raakt de educatieve uitgeverij in de kern. Wat begon als een fase van experimenteren, is nu een strategische urgentie geworden die dwingt tot een herpositionering in de waardeketen. Helen Huydecoper van ThiemeMeulenhoff praat ons bij op inct.spiratie 2025.
Jeroen de Bakker (Airborne Network) spreekt op inct.spiratie 2025 over de transformatie van audio en de kansen van AI in podcasting