Uitgelicht

DPG Media past management-team aan: Erik Roddenhof wordt CEO

Erik Roddenhof wordt de nieuwe CEO van heel DPG Media. Erik krijgt per 1 maart de eindverantwoordelijkheid over het dagelijks beleid, de uitvoering van de strategie en van de digitale transformatie. 


Publieke omroep laat met nieuwe website effect op maatschappij zien

De Nederlandse publieke omroep wordt uit publieke middelen betaald, maar wat krijgt de samenleving daarvoor terug? Het antwoord op deze vraag vind je op de vernieuwde website npo.nl/effect. Met ruim 150 voorbeelden laten NPO en omroepen zien waar zij van toegevoegde waarde zijn. Van onderzoeksjournalistiek die tot Kamervragen leidt tot extra cultuurprogramma’s in coronatijd, om de creatieve sector in Nederland te stimuleren.


Utrecht krijgt grootste Apple Museum in Europa

Begin volgend jaar opent Europa’s grootste Apple-museum van 1600 vierkante meter zijn deuren in The Wall Utrecht. Het museum is een initiatief van Ed Bindels, oprichter en eigenaar van Apple-reseller Amac. Deze week werd zijn omvangrijke Apple-collectie aangevuld met nog eens duizenden exemplaren, toen het bestuur van Stichting Apple Museum Nederland in Westerbork zijn complete verzameling in beheer gaf.


Robot verslaat amateurvoetbal

Komend seizoen zullen de wedstrijdverslagen van amateurvoetbalwedstrijden in het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant door een robot geschreven worden, meldt Nu.nl. De robot zet de uitslagen, rangen en standen van al de wedstrijden automatisch om in een artikel.


Motivaction: radio heeft nog steeds een goed imago

De radio in Nederland heeft nog steeds een goed imago. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction. De ondervraagden noemden het medium vaak ‘toegankelijk’ en ‘interessant’. Naast lineaire radio worden ook niet-tijdgebonden vormen als audio on demand en podcasts met veel aandacht beluisterd. Van alle radiostations in Nederland wordt BNR het meest aandachtig beluisterd.


Nieuw platform voor inkoop en verkoop van advertenties

Start-up Media Futures Market heeft een nieuw platform voor de inkoop en verkoop van advertenties opgezet. Volgens de makers is dit het eerste platform dat volledig transparant is. Adverteerders en media-exploitanten kunnen er direct met elkaar handelen, zonder de tussenkomst van intermediairs.


OPEN Rotterdam verkozen tot Lokale Omroep van het Jaar 2021

OPEN Rotterdam is tijdens de uitreiking van de Lokale Media Awards uitgeroepen tot Omroep van het Jaar. Volgens de vakjury heeft de omroep de prestigieuze titel verdient omdat ze het afgelopen jaar grote stappen hebben gemaakt en uitblinken in lokale journalistiek met maatschappelijk relevante thema’s en originele invalshoeken voor diverse doelgroepen. Sterk in het nieuws uit de wijken, en midden in de samenleving. De jury noemt de omroep inspirerend, innovatief, creatief en verrassend.