Uitgelicht

Veel digitale publicaties dreigen onder het hoge btw-tarief te blijven 

In tegenstelling tot andere lidstaten houdt Nederland gangbare digitale publicaties zoals nieuwswebsites buiten het verlaagde btw-tarief. De Mediafederatie roept daarom op tot een aanpassing van het wetsontwerp


RTL Z en De Ondernemer (DPG Media) gaan nauw samenwerken

RTL Z en De Ondernemer bundelen vanaf dit najaar hun krachten met als aftrap de ‘Week van De Ondernemer’ en als hoogtepunt het MKB Ondernemerscongres. De samenwerking is onderdeel van de bredere alliantie tussen RTL en DPG Media, die vorig jaar is gestart. Het zakelijk domein was daarin een belangrijk speerpunt.


NU maakt nieuws toegankelijk voor kinderen en jongeren

Kinderen zitten net als bijna iedereen de halve dag op internet en komen daar overal nieuws tegen, meestal in vormen die niet bij hun leeftijd passen. Daarom introduceert NU.nl NUjunior, een site speciaal voor basisschoolkinderen, met nieuws dat speciaal voor hen wordt gemaakt. Voor jongeren op de middelbare school komt er checkNU, een apart kanaal op Instagram dat het nieuws voor hen relevant, toegankelijk en begrijpelijk gaat maken.


Gepersonaliseerde marketing een kwestie van data én visie

Iedere klant is uniek en iedere klant wil het liefst als individu benaderd worden, niet als nummer. Maar als een bedrijf heel veel klanten heeft, is het praktisch onmogelijk om iedere klant net zo individueel te behandelen als de lokale groetenboer doet. Gelukkig maken data en techologie het mogelijk om dit met grote aantallen klanten toch te bewerkstelligen. Door verschillende databronnen te koppelen wordt van elke klant een integraal beeld opgebouwd, dat als basis dient voor een gerichte en persoonlijke benadering.


Peter Ritmeester maakt Sixy Sudoku's voor The New York Times

Als eerste Nederlander gaat Peter Ritmeester puzzels maken voor The New York Times. Ritmeester, in Nederland bekend van zijn dagelijkse Hyper Sudoku in NRC Handelsblad, heeft een nieuwe variant van de soduku ontwikkeld: Sixy Sudoku. De Amerikanen vinden deze variant zo leuk dat ze hem ten minste veertien zondagen publiceren.


Originele verhalen hoger in zoekresultaten Google

Originele journalistieke verhalen krijgen een hogere plaats in de resultatenlijst van Google Search dan kopieën en parafraseringen. Daarmee wil Google voorkomen dat redacties die onderzoek doen, onderwerpen agenderen en tijd en geld investeren in journalistieke benadeeld worden door sites die alleen de krenten uit de pap pikken.


De Persgroep vanaf nu DPG Media

De aangekondigde naamswijziging is nu definitief: de Persgroep heet voortaan DPG Media. DPG Media is een multimediaal bedrijf met mensen die elke dag de beste media willen maken. Met journalisten die elke keer het verschil maken. 


Adverteerders en mediabureaus onderschatten magazines en nieuwsmedia

Printreclame krijgt veel aandacht van consumenten en zorgt voor positieve emoties. Dagbladen en magazines vormen een veilige omgeving voor de reclameboodschappen en vergroten de voorkeur voor merken. Niettemin is er een sterke onderwaardering van magazines en dagbladen door adverteerders en mediabureaus. Dat blijkt uit resultaten van de Belgische editie van Re-evaluating Media, die te lezen is bij NDP Nieuwsmedia.