AdLocal is de naam van een nieuw gezamenlijk platform van uitgeverijen van huis-aan-huiskranten. In totaal vertegenwoordigt AdLocal 37 huis-aan-huis-uitgevers die samen wekelijks ruim 200 kranten in Nederland uitbrengen. Het platform kent een oplage van meer dan 6 miljoen exemplaren en een gezamenlijke sales-aanpak van ruim 400 media-adviseurs, waarbij DPG Media de nationale adverteerders bedient.
Het bereik van de gedrukte dagbladen blijft groot. Ruim een derde van de Nederlanders leest dagelijks een of meer gedrukte kranten. Dat blijkt uit NOM Printmonitor 2020 met de bereikscijfers over de periode Q4-2019 t/m Q3-2020. Hoewel print daalde, steeg het digitale bereik zo sterk dat die daling gecompenseerd wordt.
NPO-bestuursvoorzitter Shula Rijxman heeft zich in haar nieuwjaarstoespraak vandaag fel uitgesproken tegen de veelsoortige dreigingen waar Nederlandse journalisten in toenemende mate mee te maken krijgen. “Onwaarheden, complottheorieën én polarisatie bestrijden we met één tegengif: de feiten”, aldus Rijxman, die de Nederlandse journalistiek hoog acht.
Stichting Fonds Schrijvers in Nood, dat veel bekender is onder de internationale naam PEN Emergency Fund, bestaat 50 jaar. Op 13 januari 1971 richtte schrijver A. den Doolaard het fonds op toen hij vice-president van PEN Nederland was.
Correspondent en schrijver Pieter Waterdrinker stopt met zijn werk voor De Telegraaf. Na bijna dertig jaar voor de krant gewerkt te hebben, waarvan bijna een kwart eeuw als correspondent, ‘is het mooi geweest’.
Qmusic en NU.nl slaan hun handen ineen voor de nieuwsbulletins op Qmusic. De nieuwslezers van Qmusic Anne-Marie Rozing (ochtendshow), Fien Vermeulen (overdag) en Anton Griep (middagshow en avond) werken vanaf deze maand samen met de redactie van NU.nl om luisteraars het laatste nieuws te bieden. Het ‘Qmusic nieuws door NU.nl’ is elk uur op de zender te horen en tijdens de ochtend- en middagshow elk half uur.
Mediahuis België verkoopt haar 50% aandelen in MTM, uitgever van de tweetalige krant Metro, aan Groupe Rossel dat al de andere helft van de aandlen in haar bezit had. Metro bereikt in België dagelijks 788.000 lezers en heeft meer dan 1.400.000 bezoeken per week op de sites “Metrotime.be” en “Zita.be”.
Kamilla Leupen is per 1 januari de nieuwe hoofdredacteur van Het Parool. Leupen was sinds 2015 adjunct-hoofdredacteur. Leupen is unaniem voorgedragen door een sollicitatiecommissie met vertegenwoordigers van DPG Media (het moederbedrijf van Het Parool), Stichting Het Nieuwe Parool en de redactieraad. De redactie heeft ook unaniem ingestemd met die voordracht.
Deze website maakt gebruik van cookies om de best mogelijke ervaring te bieden. Lees meer