Uitgelicht

DPG Media past management-team aan: Erik Roddenhof wordt CEO

Erik Roddenhof wordt de nieuwe CEO van heel DPG Media. Erik krijgt per 1 maart de eindverantwoordelijkheid over het dagelijks beleid, de uitvoering van de strategie en van de digitale transformatie. 


Realisering Huis van de Journalistiek stap dichterbij

Een aantal weken geleden is een belangrijke stap gezet in het traject dat moet leiden tot de oprichting van een Huis van de Journalistiek. Het Amsterdamse college is akkoord gegaan met de nieuwbouw van een bijzondere versie van de Amsterdamse bibliotheek (OBA Next) op de Zuidas en in die plannen zal ook het Huis van de Journalistiek onderdak vinden in dat gebouw.


Nederlandse mediabedrijven doen mee aan Facebook Accelerator

Nederlands MediaNieuws meldt dat het Financieele Dagblad, RTV Horizon en LINDA., Mediafin (De Tijd, L’Echo), Brussels Times, Editions de L’Avenir Presse, La Libre Belgique, Le Soir en GM Group (Newsmonkey, Business AM) uit België alsmede Editpress/LuMedia (Tageblatt en Le Quotidien) uit Luxemburg als Benelux-deelnemers aan het Facebook Accelerator-programma mee zullen doen.


Ontstaan uit een pioniersgeest: Adam, de redactierobot

ADAM, de redactierobot van RTL Nieuws spreekt tot de verbeelding. Maar wie aan een robot met grijparmpjes denkt, heeft het mis. ADAM staat voor Automatische Data Artikel Machine; software die RTL heeft ontwikkeld om uit een dataset hyperlokaal nieuws te genereren met duiding in de look & feel van RTL Nieuws. Een interview met Jasper Bunskoek, datajournalist op de onderzoekredactie en een van de bedenkers van ADAM, over de werking en het doel van de redactierobot.


NDC wil af van huis-aan-huis bladen

RTV Noord meldt dat  Uitgeversconcern NDC Mediagroep alle huis-aan-huis bladen in de etalge gaat zetten. In het kader van operatie 'Route 23' die van NDC weer een gezond bedrijf moet maken is besloten om niet verder gaan met het verspreiden van de gratis huis-aan-huis-bladen in de Noordelijke Provincies.


Steunmaatregel voor Schrijvers groot succes

De tijdelijke Steunmaatregel voor Schrijvers is een groot succes: binnen twee maanden bemiddelde De Schrijverscentrale voor 1.400 live (of online) activiteiten van zo’n 400 schrijvers, dichters, spoken word artiesten en illustratoren. Vanwege de enorme toestroom van aanvragen is het subsidiebedrag van € 500.000 veel eerder dan verwacht besteed.