Uitgelicht

DPG Media past management-team aan: Erik Roddenhof wordt CEO

Erik Roddenhof wordt de nieuwe CEO van heel DPG Media. Erik krijgt per 1 maart de eindverantwoordelijkheid over het dagelijks beleid, de uitvoering van de strategie en van de digitale transformatie. 


AD Fun: een beetje afleiding tussen het nieuws door

Een break tussen het nieuws lezen door? In de de app en website van het AD en de regionale titels spelen lezers nu hun favoriete puzzel, quiz of spelletje. Donderdag start de nieuwe campagne van DPG Media ter promotie van deze FUN sectie onder de noemer “Je leukste break tussen het nieuws.”


GroenLinks: geen btw op journalistieke producten

GroenLinks heeft in de Tweede Kamer een motie ingediend waarin het minister Slob vraagt om de invoering van het btw-nultarief voor journalistieke producten te onderzoeken. Hiermee zouden de nieuwsmedia door de crisis geholpen moeten worden.


Advertentiecookies blijken nutteloos

Er is geen bewijs dat cookies advertentiecampagnes effectiever maken. Dat blijkt uit een langlopend onderzoek dat de STER heeft laten uitvoeren. Daarbij zijn de effecten en resultaten van campagnes van grote adverteerders onderzocht. De conclusie is dat gepersonaliseerde reclames op internet geen enkele toegevoegde waarde hebben.


Google ondersteunt wereldwijd 5300 lokale nieuwsmedia

Omdat de huidige crisis vooral de lokale nieuwsmedia heeft geraakt, opende het Google News Initiative vorige maand het Journalism Emergency Relief Fund waar lokale nieuwsmedia zich konden aanmelden voor een financiele ondersteuning. Er kwamen meer dan 12.000 aanvragen binnen. Ruim 5300 zijn er gehonoreerd.


KB publiceert ‘De bibliotheek in coronatijd’

Het coronavirus heeft alle bibliotheken in Nederland geraakt: zij waren gedwongen hun deuren te sluiten en alle activiteiten af te gelasten. Tegelijkertijd zijn er ook nieuwe initiatieven ontstaan, waarmee bibliotheken hun aanbod hebben vervangen of zelfs uitgebreid. Met het dossier De bibliotheek in coronatijd brengt de KB, de nationale bibliotheek, deze ontwikkeling in kaart met analyses, interviews, leestips en andere inspirerende rubrieken.


Perry Feenstra wordt hoofdredacteur FD

Perry Feenstra (45) wordt per 1 september 2020 de nieuwe hoofdredacteur van FD (Het Financieele Dagblad). Feenstra is de opvolger van Jan Bonjer, die de krant sinds 2011 heeft geleid. Bonjer verliet het FD in maart om dijkgraaf te worden van het Waterschap Hollandse Delta.


Steunfonds Rechtensector kan van start met 10 miljoen euro

Initiatiefnemer Federatie Auteursrechtbelangen is blij met de toezegging van minister Van Engelshoven dat zij 5 miljoen euro aan het Steunfonds Rechtensector beschikbaar zal stellen. Dit fonds beoogt de eerste nood bij professionals in de creatieve industrie die het zwaarst getroffen zijn door de coronacrisis, te verlichten. Voor dit Steunfonds is door deze privaat-publieke samenwerking 10 miljoen euro beschikbaar.