Uitgelicht

Veel digitale publicaties dreigen onder het hoge btw-tarief te blijven 

In tegenstelling tot andere lidstaten houdt Nederland gangbare digitale publicaties zoals nieuwswebsites buiten het verlaagde btw-tarief. De Mediafederatie roept daarom op tot een aanpassing van het wetsontwerp


AD weer mediapartner Feyenoord

Het AD is vanaf seizoen '19/'20 weer mediapartner van Feyenoord. De Persgroep Nederland tekent binnenkort een overeenkomst voor de komende drie seizoenen. Woensdag 17 juli 2019, wanneer Feyenoord het opneemt tegen Panathinaikhos, zal het AD voor het eerst weer zichtbaar zijn in De Kuip, met onder andere een boardingpositie aan de tweede ring. De samenwerking bestaat onder meer uit gezamenlijke acties voor de supporters, on- en offline advertentieruimte voor de club en diverse lezersacties


DPG bundelt datadriven marketing

DPG (voorheen De Persgroep) gaat haar datagedreven marketing verbeteren door alle databronnen te koppelen in één systeem. Daarmee beoogt DPG klanten een nog beter op maat gemaakt pakket aan abonnementen te kunnen aanbieden.


NRC gaat door met dagelijkse podcast

De dagelijkst podcast NRC Vandaag trekt gemiddeld 15.000 luisteraars per dag. De podcast trekt een jong publiek – een gewilde doelgroep – en mensen luisteren tijdens het hardlopen of koken, op de sportschool, in de auto. Dat zijn volgens NRC genoeg redenen om ermee door te gaan.


2018: grootste stijging in mediabestedingen in 5 jaar

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2018 met 3,2% toegenomen tot € 4,53 miljard. Het was de grootste stijging in de laatste vijf jaar. Online advertising was net als in andere jaren verantwoordelijk voor het grootste deel van de groei, de andere mediumtypen volgden op afstand. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2018 dat Nielsen binnenkort publiceert.


Digitale reclame groter dan andere reclamevormen samen

Digital advertising heeft ook in 2018 traditionele mediatypen als tv, radio en print ver achter zich gelaten. Search houdt het grootste marktaandeel. Influencers rukken op binnen het marketingbudget en de populariteit van banners neemt af. Dit en meer blijkt uit de Online Ad Spend Study 2018-cijfers, die Deloitte in opdracht van IAB Nederland vandaag presenteert.