Perplexity AI ligt opnieuw onder vuur. Na een reeks rechtszaken van Amerikaanse uitgevers volgen nu ook The New York Times, Tribune Publishing en MediaNews Group met stevige claims over ongeoorloofd gebruik van journalistieke content.
Stichting NBD Biblion blijft ook in 2026 een van de drijvende krachten achter de campagnes van de CPNB. Met hun hernieuwde sponsoring onderstrepen ze het gezamenlijke doel: heel Nederland laten genieten van lezen en verhalen.
Onderzoek van professor Antonis Kalogeropoulos toont aan dat de digitalisering van media ervoor zorgt dat de nieuwskloof voor veel mensen groter is geworden.
De internationale Public Lending Right-beweging heeft zich op 2 december officieel verenigd in een wereldwijde organisatie. Met deze stap willen de betrokken partijen kennis uitwisselen én landen ondersteunen bij het opzetten of verbeteren van hun leenrechtstelsel.
Roularta Media Group (RMG) heeft de benoeming aan van Thijs Naeyaert tot Chief Commercial Officer (CCO) aangekondigd. Vanaf 1 januari 2026 zal hij de leiding nemen over alle lokale en nationale advertisingteams van RMG in België en Nederland.
Een aanzienlijk deel van de Nederlanders is bezig met het terugdringen van digitaal mediagebruik. 35% van de Nederlanders wil hun digitale mediagebruik verminderen of doet dat al. Dat doen ze om hun tijd en aandacht zorgvuldiger te besteden.