marktontwikkelingen


MMA zet podcasts over vertrouwen in de media online

De Magazine Media Associatie (MMA) heeft twee podcasts rond het thema Trust in Media online gezet. In de eerste aflevering bespreken Erik Grimm (NDP Nieuwsmedia) en Nancy Detrixhe het thema vertrouwen in de media. In de andere podcast vertelt Helene van Santen hoofdredacteur Margriet over de band met en het vertrouwen van de lezers.


E-Learning markt groeit met €1,1 miljard

Zes procent van alle Nederlanders wil binnen een jaar een online opleiding volgen. Hiermee komt het totale aantal Nederlanders dat online een opleiding heeft gevolgd op 4,3 miljoen. Dit blijkt uit de E-Learning Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 4.600 Nederlanders.


Online voegt gemiddeld helft bereik toe aan magazinemerk

Het merkbereik van magazines groeit gestaag en dit komt vooral door een stijging van het online bereik. In NOM Mediamerken is het bereik van print en online van nieuwsmedia en magazines gefuseerd tot het zogeheten mediamerkenbereik.


Online bereik magazines groeit sterk

Door de corona-epidemie is het gebruik van online het afgelopen jaar sterk gestegen. De mediaconsument bleek, naast een sterke behoefte aan informatie over de pandemie, ook behoefte aan tips op het gebied van gezondheid, bewegen, voeding en recreëren te hebben. Dit is terug te zien in de stijgende bereikscijfers voor magazinemerken.


Hans Willem Cortenraad (CB): ‘Het boek is een in elke crisis een overlever gebleken’

Vanuit enorme magazijnen in Culemborg worden jaarlijks meer dan 50 miljoen boeken gedistribueerd. De boekhandel ontvangt pallets, de particulier ontvangt een enkel exemplaar van de postbode. Elke bestelling heeft dezelfde afzender: CB. En zelfs als een virus dat alles plat kan leggen de kop op steekt, stopt de stroom van dozen met CB-logo niet. Hans Willem Cortenraad kijkt daarom terug op een uitdagend, maar positief 2020.


Loyale klant kiest ook online voor de lokale boekhandel

In de eerste coronagolf zag boekensite Libris.nl, vertegenwoordiger van meer dan 180 zelfstandige boekhandels, het aantal bezorgbestellingen verviervoudigen. En ook het aantal afhaalbestellingen verdubbelde. Hierdoor werd het verlies van aankopen in de winkelstraat voor een groot gedeelte goedgemaakt. Maar belangrijker; consumenten die niet meer in de boekhandel kwamen, bleven ook online de boekhandel trouw.


KVB Boekwerk brengt jaarlijkse Uitgeversmonitor uit

In de Uitgeversmonitor 2019 geeft KVB Boekwerk een overzicht van de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de Nederlandse boekensector. Om recht te doen aan de diversiteit van het uitgeeflandschap worden de uitgeverijen in vier kwarten verdeeld, gebaseerd op hun consumentenomzet.