marktontwikkelingen


Wischenbart in het kort

Net als elk jaar heeft het team van Ruediger Wischenbart ook over coronajaar 2020 een omvangrijk rapport over de belangrijkste (financiële) ontwikkelingen in het boekenvak wereldwijd opgesteld. De centrale constatering: het was ondanks corona geen rampjaar, maar er waren duidelijk winnaars en verliezers. Inct heeft de belangrijkste conclusies samengevat.


Mind.You: Psychologie Magazine gaat de zakelijke markt op

Psychologie Magazine is Mind.You gestart, een leer- en inspiratieplatform dat de fysieke en mentale vitaliteit van medewerkers wil vergroten. Daarmee richt de titel zich nadrukkelijk op de zakelijke markt.


Ziff Davis is weer een zelfstandige uitgeverij

De Amerikaanse uitgeverij Ziff Davis heeft zich losgemaakt van het deel dat cloud-services aanbood. Het bedrijf dat begon als maker van publieksbladen en zich ontwikkelde tot een van de belangrijkste uitgevers op het gebied van digitale diensten voor de B2B-sector kan zich weer concentreren op uitgeefdiensten.  


Vogue NL komt terug

Met een nieuwe uitgever en een nieuwe formule brengt initiatiefnemer Marie Nanette Schaepman de Nederlandse uitgave van Vogue met haar bedrijf Bloom Publishing weer op de markt. Mediamerk LINDA. neemt alle online en social activiteiten op zich. Samen zijn deze twee vrouwenmerken verantwoordelijk voor Vogue in Nederland. De nieuwe hoofdredacteur wordt op een later moment bekend gemaakt.


[M]Media gaat samenwerken met IEX Media

[M]media, specialist in het digitaal bereiken van mannen en vrouwen, verbreedt haar netwerk verder en gaat de commerciële exploitatie verzorgen voor alle financiële titels van IEX Media, marktleider in Nederland in financiële platformen zoals beleggersinformatie.


Onderzoek wijst uit: adverteren in podcasts loont

42% van de pocastluisteraars hebben een aankoop gedaan in reactie op een advertentie die zij hoorden in hun podcast. Dat blijkt uit onderzoek van NCSolutions. Van de respondenten die bekend staan als veelluisteraar gaf maar liefst 68% aan een aankoop te hebben gedaan.


Een einde aan de Apple- en Googlebelasting voor in-app aankopen?

Apple gaat in de loop van 2022 toestaan dat gebruikers van lees-apps via een link in een app direct bij de maker van de app een aankoop doen, bijvoorbeeld een abonnement afsluiten. Dit is het gevolg van Japans mededingingsonderzoek en Zuid-Koreaanse wetgeving, en de dreiging van lopend onderzoek in Europa en de VS. In-app aankopen worden hierdoor makkelijker en waarschijnlijk iets goedkoper. Althans, voor reader-apps.


Nieuwsmedia USA: meer dan 20% krimp in print, maar digitaal flinke groei

Een studie in de USA naar de gevolgen van de Covid-pandemie voor kranten toont aan dat de print-oplages flink zijn gedaald. In het eerste kwartaal van dit jaar daalde de oplages met 20%, een daling die groter is dan vorig jaar aan het begin van de pandemie. Er staat wel een flinke stijging tegenover bij de digitale abonnementen. Het lijkt dus of de pandemie de overgang van print naar digitaal een handje heeft geholpen.