Belangrijke recente ontwikkelingen in de uitgeefsector in Europa
In deze extra lange aflevering van de serie over buitenlandse ontwikkelingen in het uitgeefvak dit keer de grootste landen van Europa.
In deze extra lange aflevering van de serie over buitenlandse ontwikkelingen in het uitgeefvak dit keer de grootste landen van Europa.
Ook in de Duitse uitgeefsector hebben zich belangrijke ontwikkelingen voorgedaan. Wij hebben ze op een rijtje gezet.
Social media spelen een steeds grotere rol in het Nederlandse medialandschap. Dat blijkt uit het Nationaal Social Media Onderzoek 2025 van Newcom.
Van meeslepende verhalen tot inspirerende luistermomenten: Rakuten Kobo presenteert de lees- en luistertrends van Nederland.
Een steeds groter aantal boeken dat online wordt aangeboden is gemaakt met een programma dat automatisch teksten genereert. Verkoopkanalen zouden meer duidelijkheid moeten bieden over de manier waarop boeken tot stand zijn gekomen.
De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, beschrijft de ontwikkelingen in het rapport ‘Mediaconcentratie in Vlaanderen 2024’.
In zijn Kees Lunshof-lezing in Nieuwspoort heeft Christian Van Thillo, CEO van DPG Media hoe hij een kleine Belgische uitgeverij tot een groot mediabedrijf in drie landen heeft uitgebouwd.
Het gebruik van sociale media en streamingdiensten blijft groeien. Deze ontwikkeling gaat ten koste van het gebruik van Nederlands media-aanbod. Dit blijkt uit de Mediamonitor 2024 (hier te lezen/downloaden).