boekenbranche


CPNB en Hebban gaan intensief samenwerken

Stichting CPNB en onlinelezersplatform Hebban.nl slaan de handen ineen. Doel is de Nederlander te inspireren meer te lezen. Voor de stichting CPNB past deze samenwerking perfect in de nieuwe strategie ‘De lezer centraal’, die zich richt op het aanwakkeren van de leescultuur in Nederland door lezers te inspireren en te helpen bij hun boekenkeuze. 


Zo gaat Bazarow.com de online boekhandel opschudden

Boeken van papier koopt de mens traditiegetrouw bij de boekhandelaar met wie je, als het goed is, een prima band hebt opgebouwd, die je smaak kent en die je iets nieuws durft aan te raden. Nog altijd is de boekhandel dé plek waar de meeste boeken worden verkocht, maar de nieuwe werkelijkheid? Mensen kopen steeds vaker online. Maar op het gebied van boeken is daar één partij nogal dominant. Tijd voor een nieuwe online boekwinkel.


Zuid-Afrika, waar boeken net zo waardevol zijn als goud

In Nederland gaan duizenden lezers tijdens de jaarlijkse boekenweek de deur uit om auteurs te ontmoeten, de boekhandel te steunen en het boekenweekgeschenk te bemachtigen. Veel landen kijken met jaloezie naar het door mysterie omgeven boekenbal, de betrokkenheid van Nederlandse lezers en de enorme aandacht in de media. Bijna 90 jaar na de eerste editie zijn we nog steeds trots op deze waardevolle traditie. Tijdens mijn bezoek aan Johannesburg leer ik dat we niet de enige zijn waar het boek een week lang centraal staat. Ik bezoek de South African Book Fair (SABF), de afsluiter van de Zuid-Afrikaanse boekenweek. En hoewel wij 77 edities voorsprong hebben en er grote verschillen zijn, is er één overduidelijke overeenkomst; een levendige, veelzijdige leescultuur is goud waard.