boekenbranche


#ikleesthuis-campagne gaat langer door

De campagne #ikleesthuis die de CPNB in samenwerkingen met GAU, KBb, het Letterenfonds, Stichting Lezen, KB en NBD Biblion heeft opgezet kan dankzij nieuwe bijdragen ook de komende weken doorgaan. 


Verkoop gedrukte boeken afgelopen week stabiel in de VS

In de VS kromp de verkoop van gedrukte boeken tussen 7 en 14 maart met maar liefst 10%, maar daarna heeft de markt zich weer goed gestabiliseerd. Vooral de jongeren blijven boeken kopen: non-fictie die op deze groep gericht is deed het goed, net als young adult fictie. Dat blijkt uit de NPD BookScan.


Hebban start boekverkoperspanel

Terwijl Matthijs nog bezig is met inpakken start Hebban.nl met een eigen boekverkoperspanel: De Boeken van de Maand volgens het Hebban Boekverkoperspanel. Voor deze nieuwe artikelreeks vraagt de lezerscommunity boekverkopers in Nederland en Vlaanderen zich aan te melden en maandelijks een kort vragenformulier in te vullen.


Boekverkoop in de min: Corona en Boekenweek

Week 12, vorige week, was er een duidelijk neergang waar te nemen in de omzet van de boekenverkoop. Ten opzichte van 2019 was er voor enkel Nederlandstalige boeken sprake van een daling van 13,6%. Oorzaak, natuurlijk de corona-crisis maar dat was waarschijnlijk niet de enige oorzaak. Voor het jaar staat de omzet nog wel in de plus.


Mathijs van Nieuwkerk ontvangt 'Vriend van het boek'-speldje

Het boekenvak heeft Matthijs van Nieuwkerk bedankt voor zijn tomeloze inzet om boeken onder de aandacht te brengen. Hij ontving een gouden Vriend van het Boek-speldje en de bijbehorende unieke oorkonde uit handen van het Boekenpanel.


CPNB lanceert #ikleesthuis

De boekenweek is inmiddels al opgerekt tot een boekenmaand en nu heeft de CPNB nog een campagne gelanceerd in het teken van de corona-crisis: #ikleesthuis. Door middel van twee korte oproepen wil de Stichting CPNB alle Nederlanders wijzen op het belang van boeken lezen, juist nu zoveel mensen thuiszitten door het coronavirus.


Positieve evaluatie van de Wet vaste boekenprijs

Naast al het corona-gerelateerde nieuws valt het gewone nieuws bijna weg en zo kan het dat zonder dat veel mensen het wellicht hebben opgemerkt minister Van Engelshoven het rapport inzake de evaluatie van de Wet vaste boekenprijs en haar begeleidende brief naar de Kamer heeft gestuurd.


Boekenbon hoofdsponsor Literatuur prijs 2020

De Jaarlijkse Literatuurprijs voor Fictie en Non-fictie, tot voorkort bekend onder de naam AKO literatuurprijs, heet voortaan Boekenbon Literatuur Prijs. Dat hebben Anne Schroën (directeur/bestuurder Nederlandse Boekenbon B.V.) en Winnie Sorgdrager (voorzitter Stichting Jaarlijkse Literatuurprijs voor Fictie en Non-fictie) bekend gemaakt.