nieuwsmedia


Online nieuwsconsumptie in 2021 gestegen

Het bereik van de Nederlandse online nieuwsplatforms is in 2021 op het niveau gebleven van het jaar ervoor. Het gebruik van nieuwssites en -apps kwam in het eerste coronajaar 2020 in een stroomversnelling. In 2021 is het bereik gestabiliseerd op ruim 12,2 miljoen dertienplussers.


Bereik gedrukte dagbladen nog altijd groot, digitaal groeit sterk

Het bereik van de gedrukte dagbladen blijft groot. Een op drie Nederlanders leest dagelijks een of meer gedrukte kranten. Dat blijkt uit NPMM 2021-III, die gepubliceerd is door NPD Nieuwsmedia. Gemiddeld lezen bijna 5 miljoen dertienplussers dagelijks een gedrukte krant. Dat staat voor 33 procent van de Nederlanders.


ANP koopt datapersbureau LocalFocus

Het ANP neemt LocalFocus over, een gespecialiseerd persbureau op het gebied van datajournalistiek en visualisatie. De drie eigenaren en de medewerkers van LocalFocus worden onderdeel van de ANP-organisatie. Volgens de ANP-directie versterkt het persbureau met de overname de kern van het bedrijf.


ePresse heet voortaan ePresse par Readly

Na Readly’s overname van Toutabo, maakt de digitale abonnementsdienst ePresse nu zijn nieuwe co-branded naam met een nieuw logo bekend: ’ePresse par Readly’. ePresse maakt sinds 2015 deel uit van de Toutabo-groep en heeft een aanbod van ongeveer duizend tijdschriften en driehonderd kranten. De naamswijziging is bedoeld als opstap voor de integratie van de twee bedrijven nu Readly de overname van Toutabo succesvol heeft afgerond.


DPG Media wil drukkerij in Lokeren sluiten

DPG Media heeft maandag op een bijeenkomst met de ondernemingsraad bekend gemaakt dat het van plan is om de drukkerij in Lokeren te sluiten. De productie zou (deels) naar Nederland worden verplaatst. Het zou ook betekenen dat de Belgische titels voortaan op tabloid-formaat verschijnen in plaats van berliner.


Mediahuis Limburg verhuist naar Maastricht (en Venlo)

Mediahuis Limburg, uitgever van De Limburger, keert met zijn hoofdkantoor van Sittard terug naar Maastricht. De verhuizing naar een deel van het Rabobank-kantoor in de wijk Céramique zal naar verwachting medio 2022 plaats vinden. Mediahuis Limburg wil volgend jaar bovendien een kleiner kantoor openen in Venlo.


Wantrouwen in de media in de VS verder gestegen

Volgens een enquête van Gallup heeft slechts 7% van de volwassenen in de VS veel vertrouwen in de manier waarop kranten en televisiezenders het nieuws verslaan; nog een 29% heeft redelijk veel vertrouwen. Dat is samen 36%, slechts vier procentpunten boven het dieptepunt van 32% in 2016. Dat is beduidend minder dan in Nederland, maar ook hier groeit het cynisme.