nieuwsmedia


Dagbladen: digitale stijging maakt daling print ruimschoots goed

Het bereik van de gedrukte dagbladen blijft groot. Ruim een derde van de Nederlanders leest dagelijks een of meer gedrukte kranten. Dat blijkt uit NOM Printmonitor 2020 met de bereikscijfers over de periode Q4-2019 t/m Q3-2020. Hoewel print daalde, steeg het digitale bereik zo sterk dat die daling gecompenseerd wordt.


NU.nl gaat nieuws verzorgen op radio bij Qmusic

Qmusic en NU.nl slaan hun handen ineen voor de nieuwsbulletins op Qmusic. De nieuwslezers van Qmusic Anne-Marie Rozing (ochtendshow), Fien Vermeulen (overdag) en Anton Griep (middagshow en avond) werken vanaf deze maand samen met de redactie van NU.nl om luisteraars het laatste nieuws te bieden. Het ‘Qmusic nieuws door NU.nl’ is elk uur op de zender te horen en tijdens de ochtend- en middagshow elk half uur.


Mediahuis België verkoopt belang in Metro

Mediahuis België verkoopt haar 50% aandelen in MTM, uitgever van de tweetalige krant Metro, aan Groupe Rossel dat al de andere helft van de aandlen in haar bezit had. Metro bereikt in België dagelijks 788.000 lezers en heeft meer dan 1.400.000 bezoeken per week op de sites “Metrotime.be” en “Zita.be”.


Kamilla Leupen nieuwe hoofdredacteur Het Parool

Kamilla Leupen is per 1 januari de nieuwe hoofdredacteur van Het Parool. Leupen was sinds 2015 adjunct-hoofdredacteur. Leupen is unaniem voorgedragen door een sollicitatiecommissie met vertegenwoordigers van DPG Media (het moederbedrijf van Het Parool), Stichting Het Nieuwe Parool en de redactieraad. De redactie heeft ook unaniem ingestemd met die voordracht.


Nieuwsmedia: Europese Commissie mist kansen om online ecosysteem te versterken

Nieuwsbedrijven zien in de op 15 december gelanceerde Digital Services Act en de Digital Markets Act een aantal gemiste kansen. Digital Services Act (DSA) introduceert nieuwe regels en verantwoordelijkheden voor online platforms. De Digital Markets Act (DMA) moet de economische gedragsregels voor deze grote onlinespelers vastleggen.


NU.NL start met nieuws in Stories

NU.nl start met een nieuwe vertelvorm: nieuws in stories. Het nieuwsmerk ziet in het alsmaar populairder wordende format een goede manier om het belangrijkste nieuws ook in de eigen app en op de website nog beter over te brengen en uit te leggen.