nieuwsmedia


Mediahuis Groep wil NDC mediagroep inlijven

De aandeelhouders van NDC mediagroep, FB Oranjewoud en JM Fonds, en Mediahuis Groep voeren vergaande onderhandelingen over een overname van NDC door Mediahuis.  Dit bevestigen de beide mediabedrijven in een gezamenlijke verklaring nadat het Financieele Dagblad en de Vlaamse krant De Tijd hierover hadden geschreven.


Uniforme login voor alle nieuwssites: voor- en nadelen

Eén account voor alle kranten en gratis nieuwssites. De meningen zijn verdeeld: de voordelen zijn duidelijk, gebruikers kunnen makkelijk overal inloggen, de nadelen doemen ook direct op: één account betekent één ruime verzameling persoonsgegevens die gedeeld kan worden met adverteerders. 


Rien van Beemen (Mediahuis) nieuwe voorzitter NDP Nieuwsmedia

Rien van Beemen, ceo van Mediahuis Nederland, is tijdens de ledenvergadering van 23 juni 2020 benoemd als voorzitter van NDP Nieuwsmedia. Van Beemen trad in december 2013 als ceo van NRC Media toe tot het bestuur van NDP Nieuwsmedia. Hij volgt Frits Campagne op, die het voorzitterschap zes jaar bekleedde namens DPG Media.


Nederlanders blijven geïnteresseerd in nieuws

Het Commissariaat voor de Media heeft het Digital News Report Nederland 2020 over nieuwsgebruik in Nederland gepubliceerd. Uit dat rapport blijkt dat het nieuwsgebruik sinds 2018 zeer stabiel is. Veranderingen voltrekken zich langzaam en vooral langs de lijn van leeftijd.


Journalisten Nederlands Dagblad organiseren video-colleges

Het Nederlands Dagblad biedt zijn lezers een nieuwe interactieve kennisvoorziening aan: NDcolleges. Journalisten van de krant delen online via een live videoconferentie kennis op het gebied van hun specialisatie, en gaan daarna dieper in op vragen van de deelnemers.


USA; meer dan 1 miljoen nieuwe digitale abonnees voor kranten

De Corona-crisis wordt gezien als een katalysator van ontwikkelingen, op alle gebieden. Als we kijken naar internationale ontwikkelingen lijkt het dat de crisis vooral digitale abonnementen een extra boost heeft gegeven. In de USA konden de grote nieuwsmedia meer dan 1 miljoen nieuwe digitale abonnees bijschrijven.


GroenLinks: geen btw op journalistieke producten

GroenLinks heeft in de Tweede Kamer een motie ingediend waarin het minister Slob vraagt om de invoering van het btw-nultarief voor journalistieke producten te onderzoeken. Hiermee zouden de nieuwsmedia door de crisis geholpen moeten worden.


NDP Jaarverslag 2019: lezersmarkt stijgt, advertentiemarkt daalt

In 2019 daalde de omzet van de Nederlandse dagbladtitels met een half procent naar € 1.094 miljoen. Een omzetstijging op de lezersmarkt en een daling op de advertentiemarkt leidden tot dit resultaat. Digitale activiteiten hebben een groeiend aandeel in de omzet van de dagbladmerken. Dit blijkt het jaarverslag 2019 van NDP Nieuwsmedia.