nieuwsmedia


Meer dan kwart Nederlanders leest dagelijks gedrukte krant

Op een gemiddelde dag lezen ruim 4 miljoen dertienplussers een of meer gedrukte kranten. De websites en apps van deze titels houden dagelijks 5,7 miljoen nieuwsvolgers op de hoogte. Zo blijkt uit het Nationaal Media Onderzoek.


Museum voor Nieuws & Journalistiek verlaat vaste locatie in Den Haag

Beeld & Geluid in Den Haag, museum voor nieuws en journalistiek, zal per 1 september 2024 de Zeestraat verlaten. De programmering en educatieve workshops rond thema’s als mediawijsheid en journalistiek zullen op locaties elders in de stad worden voortgezet.


ANP Connect gelanceerd: platform voor pr en communicatie

ANP Business helpt bedrijven en instellingen om hun communicatie met media te organiseren. Met de komst van ANP Connect kan dat nu nog eenvoudiger en gerichter. Gebruikers van het nieuwe pr-platform kunnen onbeperkt persberichten en expertquotes naar media versturen, via de kanalen van het ANP.


Hoe een AI-gegenereerde foto in het NOS Journaal terechtkwam

Het is misschien niet iedereen opgevallen maar in het NOS Journaal van 18.00 uur op 24 augustus zat een achtergrondfoto die niet echt was. De ‘schermfoto’ van koningspinguïns op Antarctica was een door AI gegenereerde manipulatie. Wilma Haan, adjunct hoofdredacteur NOS Nieuws legt uit hoe dit kwam:


Online bereik sportnieuws groeit verder 

De maand mei was drukbezocht voor sport gerelateerde websites en apps; voetbal, formule 1 en overige online sportnieuws. In totaal bereikten de online sportnieuws merken 7,4 miljoen unieke gebruikers in mei 2023


Peiling #usethenews: Scholieren blijven interesse houden in nieuws

Nederlandse scholieren keren het nieuws maar beperkt echt de rug toe, maar ze zijn wel kritisch over de vorm en de toon. Dit beeld komt naar voren uit een indicatieve peiling onder circa 1000 jongeren op de website van Scholieren.com. De peiling is uitgevoerd in opdracht van #UseTheNews.