nieuwsmedia


Nederlander vindt traditionele media tijdens coronacrisis meest betrouwbaar

Goed voorbereid én goed geïnformeerd zijn, dat vinden de Nederlanders tijdens de coronacrisis het allerbelangrijkst. Opvallend is dat mensen om op de hoogte te blijven vooral traditionele nationale media opzoeken zoals televisie en kranten. 55 procent van de Nederlanders (52 procent wereldwijd) vindt dat deze thuishoren in de top-3 van de meest betrouwbare bronnen op het gebied van informatie over het coronavirus.


Corona-klappen: New Skool Media, BDU en NDC Mediagroep (update)

De corona-crisis begint nu toch ook duidelijke gevolgen te hebben voor de media-industrie. In België vroegen grote bedrijven als DPG en Roularta al tijdelijk ontslag aan voor werknemers en John de Mol voorzag hier in Nederland al 'draconische maatregelen' opdoemen. New Skool Media, BDU en NDC zijn bedrijven die nu de gevolgen ondervinden.


Nieuwsmedia versterken digitale positie

Nieuwsmedia hebben hun online positie versterkt. De consumptie van nieuws op de smartphone is het afgelopen jaar opnieuw toegenomen, net als het lezen van de digitale kopie van de krant.


Het Parool wint Europese prijs voor typografie

Het Parool heeft tijdens de ENA (European Newspaper Awards) een award of excellence ontvangen voor zijn complete typografie. Ook hebben zeven producties en series een award of excellence gekregen. Een selectie staat op de site van DPG.


Nieuwe visuele identiteit en website voor het ANP

‘Begin met de feiten’: het ANP (Algemeen Nederlands Persbureau) heeft een vernieuwde visuele identiteit en nieuwe website gelanceerd. Met de nieuwe visuele identiteit laat het ANP het belang van een onafhankelijk persbureau zien en wordt het verhaal van het ANP meer zichtbaar.


Bereik papieren krant stabiel

Een kwart van de Nederlanders van dertien jaar of ouder, bij elkaar bijna 3,4 miljoen mensen, leest regelmatig een papieren dagblad. Ongeveer tweederde daarvan leest een landelijk dagblad, de rest een regionaal. Alle landelijke titels laten groei zien, het Financieele Dagblad relatief het meest.


Belgische telecomprovider biedt klanten abonnement met digitaal nieuws

Belgische telecomprovider Proximus gaat zijn klanten tijdens de eindejaarsperiode  het digitale persaanbod HLN Digitaal aanbieden.  Via My e-Press krijgen de gebruikers toegang bieden tot het volledige digitale aanbod van zijn partners Het Laatste Nieuws en Le Soir.