journalistiek


TCE, marktplaats voor content, opent vandaag haar deuren

Vanaf vandaag kunnen op TCE daadwerkelijk transacties worden gedaan tussen makers en afnemers van content. Een marktplaats die freelancers, redacties, producenten, marketeers en uitgevers aan elkaar verbindt om het maximale te halen uit elkaars creativiteit, productiviteit en bereik. 


Vrije journalistiek onder vuur

De vrije, onafhankelijke, journalistiek ligt in Nederland onder vuur. Steeds meer incidenten waarbij journalisten en media-makers door betogers en burgers bedreigd worden. Journalistiek dient te kunnen functioneren als de waakhond van de democratie. Triest dieptepunt: het verwijderen van de logo's op de wagens van de NOS.


Lokale krant in Het Gooi introduceert betaalmuur

Het NaarderNieuws, BussumsNieuws en MuiderNieuws kennen sinds gisteren ‘Extra’; een nieuwe, digitale tak waarmee uitgeverij Enter Media in Weesp en Hilversum al succesvol is. Lezers kunnen een lidmaatschap afsluiten waarmee men toegang krijgt tot alle Extra-artikelen uit de regio.


YouTube biedt ruimte aan 'onafhankelijke' nieuwsmakers

Een Amerikaans onderzoek wijst uit dat YouTube, in ieder geval in de USA, een belangrijke bron aan het worden is als het gaat om nieuwsconsumptie. Iets meer dan 25% van de ondervraagden gaf aan nieuws via dit kanaal tot zich te nemen, drie kwart daarvan ziet YouTube zelfs als een belangrijke nieuwsbron..


Het ANP geeft deskundigen een podium met Expert Support

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) start op 1 september een nieuwe dienst: Expert Support. Expert Support biedt deskundigen een podium om inzichten over actuele ontwikkelingen op hun expertisegebied te delen met journalisten. 


Waarom het ‘supersympathieke’ Blendle niet de redding van de journalistiek werd

Onlangs is aangekondigd dat de Nederlandse start-up Blendle in handen is gekomen van het Franse Cafeyn. Blendle en Cafeyn zullen technisch met elkaar worden geïntegreerd en uiteindelijk zal de naam Blendle verdwijnen. Daarmee is het einde ingeluid van het ‘supersympathieke’ Nederlandse initiatief, dat in 2014 werd gepresenteerd als de redding van de journalistiek.