internationaal


Peter Ritmeester maakt Sixy Sudoku's voor The New York Times

Als eerste Nederlander gaat Peter Ritmeester puzzels maken voor The New York Times. Ritmeester, in Nederland bekend van zijn dagelijkse Hyper Sudoku in NRC Handelsblad, heeft een nieuwe variant van de soduku ontwikkeld: Sixy Sudoku. De Amerikanen vinden deze variant zo leuk dat ze hem ten minste veertien zondagen publiceren.


Zuid-Afrika, waar boeken net zo waardevol zijn als goud

In Nederland gaan duizenden lezers tijdens de jaarlijkse boekenweek de deur uit om auteurs te ontmoeten, de boekhandel te steunen en het boekenweekgeschenk te bemachtigen. Veel landen kijken met jaloezie naar het door mysterie omgeven boekenbal, de betrokkenheid van Nederlandse lezers en de enorme aandacht in de media. Bijna 90 jaar na de eerste editie zijn we nog steeds trots op deze waardevolle traditie. Tijdens mijn bezoek aan Johannesburg leer ik dat we niet de enige zijn waar het boek een week lang centraal staat. Ik bezoek de South African Book Fair (SABF), de afsluiter van de Zuid-Afrikaanse boekenweek. En hoewel wij 77 edities voorsprong hebben en er grote verschillen zijn, is er één overduidelijke overeenkomst; een levendige, veelzijdige leescultuur is goud waard.


De gebarsten bubble van Vice Media

Ooit werd Vice door velen gezien als het mediabedrijf van de toekomst, jong, vernieuwend en veelbelovend. Een internationaal mediabedrijf met 3000 medewerkers, maar nu lijkt de bubble te barsten: een flinke krimp dreigt.


Gratis magazine over uitgeefsector in Afrika

Afrika is een continent dat zich snel aan het ontwikkelen is, vol kansen en mogelijkheden. Publishing Perspectives, een platform dat zich bezig houdt met uitgeven wereldwijd, heeft een special gratis digitaal magazine gemaakt over Uitgeven in Afrika