Uitgelicht

Omzet boekenbranche 2019: weer licht in de plus

De omzet in 2019 in de boekenbranche lijkt wederom, net als het voorafgaand jaar, een kleine plus te kunnen laten zien. De omzet voor alle boeken steeg in 2019 met 1,9% ten opzichte van 2018.


BOOS breekt record met uitzending over The Voice: meer dan 7 miljoen views

De aflevering van BOOS, het online programma van Tim Hofman, over de misstanden bij The Voice of Holland is inmiddels meer dan 7 miljoen keer bekeken. De online YouTube serie haalt over het algemeen tussen de 700.000 en 1.2 miljoen views. Na alle reuring voorafgaand aan het programma, hield BNN/VARA vast aan het online uitzenden en koos men niet ervoor om het programma (eenmalig) op TV te programmeren. Media-organisaties reageren ook, onder meer met het het manifest tegen misstanden in de media.


Cultuur- en mediasector claimt pioniersrol op gebied van AI

Vandaag overhandigt Eppo van Nispen tot Sevenaer, voorzitter van de werkgroep Cultuur en Media van de Nederlandse AI Coalitie, het position paper ‘De Kunst van AI voor iedereen. De verbindende kracht van cultuur en media’ aan Barbera Wolfensberger, directeur-generaal Cultuur en Media bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In dit paper schetsen diverse instellingen de potentie van AI-toepassingen en uiteenlopende gebruikerswensen. Het doel is om innovatie op het gebied van AI voor de cultuur- en mediasector in Nederland te bevorderen.


Europees Parlement pakt door met maatregelen tegen ‘Big Tech’

Het Europarlement wil de handel en wandel van grote online platforms aan nieuwe regels onderwerpen. Er moet meer transparantie komen over algoritmes met schadelijke inhoud en desinformatie, zodat die kunnen worden tegengegaan. Er komen maatregelen om illegale producten, diensten en inhoud op het internet tegen te gaan. En er moet schadevergoeding komen voor gedupeerde gebruikers.


Podcastrecensie: AD Media Podcast

Ouwehoeren bij de koffieautomaat en de opvallendste televisiemomenten van de avond ervoor doornemen: door het thuiswerken komt er niet vaak meer van, maar dan is er altijd nog de ‘AD Media Podcast’. Daarin bespreken tv-columniste Angela de Jong en AD-verslaggevers Dennis Jansen en Mark den Blanken wekelijks allerlei zaken in de mediawereld en dan met name televisieprogramma’s. Presentator Manuel Venderbos leidt het gesprek in goede banen.


Publieke omroep benadrukt belang veilige werkomgeving

NPO en het College van Omroepen (CvO) hebben alle omroepen vandaag in een gezamenlijke brief het belang van een veilige werkomgeving benadrukt. De omroepen is gevraagd om na te gaan of er intern voldoende zicht bestaat op mogelijke risico’s van grensoverschrijdend gedrag of een cultuur die dit gedrag mogelijk zou kunnen maken. Aanleiding voor de brief is de berichtgeving over mogelijk grensoverschrijdend gedrag bij The Voice of Holland.


Hitlijst voor podcasts wordt dubbel zo lang

BNR had al de Podcast Top 20 en heeft de lengte van de lijst nu verdubbeld. Ook is wordt nu samengewerkt met de Stichting Nederlandse Top 40. Samen brengen zij de Podcast Top 40, die de ontwikkelingen op de verschillende podcastplatformen nauwgezet volgt.