Stichting NBD Biblion blijft ook in 2026 een van de drijvende krachten achter de campagnes van de CPNB. Met hun hernieuwde sponsoring onderstrepen ze het gezamenlijke doel: heel Nederland laten genieten van lezen en verhalen.
Onderzoek van professor Antonis Kalogeropoulos toont aan dat de digitalisering van media ervoor zorgt dat de nieuwskloof voor veel mensen groter is geworden.
Podimo heeft in Nederland de mijlpaal van 300.000 betalende leden bereikt. Volgens Podimo is de groei vooral te danken aan een sterk aanbod van exclusieve podcasts.
De internationale Public Lending Right-beweging heeft zich op 2 december officieel verenigd in een wereldwijde organisatie. Met deze stap willen de betrokken partijen kennis uitwisselen én landen ondersteunen bij het opzetten of verbeteren van hun leenrechtstelsel.
Roularta Media Group (RMG) heeft de benoeming aan van Thijs Naeyaert tot Chief Commercial Officer (CCO) aangekondigd. Vanaf 1 januari 2026 zal hij de leiding nemen over alle lokale en nationale advertisingteams van RMG in België en Nederland.
Een aanzienlijk deel van de Nederlanders is bezig met het terugdringen van digitaal mediagebruik. 35% van de Nederlanders wil hun digitale mediagebruik verminderen of doet dat al. Dat doen ze om hun tijd en aandacht zorgvuldiger te besteden.
Durk Haarsma laat zien dat een AI-agent als domeinspecialist bewijst dat generatieve AI niet per se een bedreiging hoeft te zijn voor uitgevers, maar juist een versterking is van hun kern: betrouwbare, gecontroleerde, domein-specifieke expertise.