Standaard Uitgeverij presenteert nieuwe imprint voor haar kinder- en jeugdboeken: Salto.
Salto vervangt de vroegere imprint Davidsfonds Infodok nadat de exclusieve samenwerking met Davidsfonds vzw in Leuven werd stopgezet.
Salto vervangt de vroegere imprint Davidsfonds Infodok nadat de exclusieve samenwerking met Davidsfonds vzw in Leuven werd stopgezet.
Vrijdag 17 mei start de jaarlijkse leesbevorderingscampagne ‘Geef een (prenten)boek cadeau’ met een bijzondere stunt op een bouwterrein in Groningen. Een groep Groningse kleuters ontvangen het eerste exemplaar door middel van een echte hijskraan.
Tijdens de Kinderjury Stemweken stemden kinderen op hun favoriete boek van vorig jaar. Hier is een Top 3 in de leeftijdscategorie 6 t/m 9 jaar en een Top 3 in de leeftijdscategorie 10 t/m 12 jaar uitgekomen. Alle kinderen mogen nu nog een keer stemmen op een van de genomineerde boeken.
Rian Visser is de nieuwe Kinderboekenambassadeur van Nederland. Zij zal zich de komende twee jaar inzetten voor meer leesplezier bij kinderen en de promotie van kinder- en jeugdboeken. Zij volgt illustrator Martijn van der Linden op.
De 31e editie van De Nationale Voorleeswedstrijd is van start gegaan. Dit jaar organiseerden een recordaantal van 3.569 scholen een lokale ronde van De Nationale Voorleeswedstrijd.
Pieter Koolwijk schrijft dit jaar het Kinderboekenweekgeschenk. Noëlle Smit maakt het Prentenboek van de Kinderboekenweek.
De brief voor de koning van Tonke Dragt is het meest vertaalde kinderboek van Nederland.
De markttrend over de langere termijn is positief voor de Kinderboekenweek. Jaar op jaar neemt de afzet toe. Ten opzichte van 2019, 2020 en 2021 is de afzet Nederlandstalige kinderboeken tijdens de campagneperiode van dit jaar gestegen.