AI-antwoordmachines, dalend nieuwspubliek en toenemende mediaconcentratie zetten het Nederlandse nieuwsecosysteem onder druk. Het Commissariaat voor de Media luidt de noodklok en presenteert stevige aanbevelingen.
Voor het eerst trekken publieke en private mediabedrijven in Nederland gezamenlijk aan de bel bij een informateur. In een brief aan Sybrand Buma waarschuwen 22 mediabestuurders dat de Nederlandse informatievoorziening steeds afhankelijker wordt van Big Tech en generatieve AI.
Wat als je boeken vanaf dag één automatisch beschikbaar zouden zijn, in elke leesvorm en zonder extra productietijd of kosten? Het DAISY Consortium werkt wereldwijd aan standaarden die dit mogelijk maken.
Het Nederlandse onderwijs- en erfgoedproject MedievalMe valt opnieuw in de prijzen. De serious game, gebaseerd op KB-topstuk Der naturen bloeme, heeft zowel een juryprijs als de publieksprijs gewonnen bij de Lovie Awards.
TikTok duikt met iHeartMedia de podcastwereld in. De samenwerking toont hoe snel socialmediaplatformen opschuiven richting de rol van volwaardige mediabedrijven.
De Europese Commissie is begonnen met de ontwikkeling van een ‘Code of Practice on the marking and labelling of AI-generated content’. Deze gedragscode moet uitgevers, platforms en andere aanbieders helpen om te voldoen aan de transparantieverplichtingen uit de AI Act.
De Bibliotheek Utrecht start een opvallend project waarin onuitgegeven manuscripten en zelfgepubliceerde boeken tijdelijk onderdeel worden van de collectie. Een initiatief dat laat zien hoe bibliotheken hun rol als podium voor verhalen steeds breder invullen.
Het is verstandig om nu al na te denken over welke KPI’s je als mediabedrijf of uitgeverij in 2026 wilt gaan meten. In de media begint het nieuwe jaar immers altijd eerder dan 1 januari. KPI’s die nu belangrijk zijn om bij te houden, zijn echter heel andere dan een aantal jaren geleden.
Deze website maakt gebruik van cookies om de best mogelijke ervaring te bieden. Lees meer