innovatie


Zet innovatie op de agenda en begin er gewoon mee

Hoewel innovatie bij veel uitgeverijen hoog op de agenda staat, blijkt het daadwerkelijk nemen van de benodigde stappen in de praktijk lastig te zijn. Terwijl innovatie niet alleen is weggelegd voor grote partijen met veel tijd en geld: subtiele strategische veranderingen kunnen juist binnen kleinere uitgeverijen grote veranderingen kunnen teweegbrengen.


Ook luisteren kan nu interactief zijn

De opkomt van luisterboeken, podcasts en slimme speakers is regelmatig in het nieuws, ook hier op inct.nl. Dat lezers steeds vaker luisteren – ook ten koste van lezen –, zal geen verrassing meer zijn. Daarmee is een nieuw omslagpunt bereikt: zodra een voormalig niche-product een kritieke massa bereikt, is dat voor velen het moment om ook in te stappen. Voor anderen is het een signaal om verder te kijken. Ook voor inct.


New York Times experimenteert met Google Lens

The New York Times biedt lezers deze weken een nieuwe 'beleving' door een samenwerking met Google Lens, een visuele zoek-tool. De tool stelt lezers via een app in staat met hun mobiele telefoon toegang te krijgen tot extra content.


Oproep: Literatuur op het scherm

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie en het Nederlands Letterenfonds roepen schrijvers, dichters en ontwerpers op een projectvoorstel in te dienen voor het programma Literatuur op het Scherm 2020. Indienen kan tot en met woensdag 6 mei 2020. 


Edumundo haalt 1,2 miljoen op om het hoger onderwijs te verbeteren

Edutech scale-up Edumundo heeft een investering van € 1,2 miljoen opgehaald bij een consortium, bestaande uit de investeerders Capital Mills, InnovationQuarter en de Edumundo founders. De Haagse ‘educatieve uitgeverij van de toekomst’ wordt geleid door een groep relatief jonge onderwijsliefhebbers.Zij hebben samen een uniek digitaal boekvervangend platform ontwikkeld: het Edubook.


NPO biedt overzicht innovatie projecten

Op innovatie.npo.nl is te zien aan welke innovatieve projecten er nu bij de Publieke Omroep. wordt gewerkt. De website is toegankelijk voor iedereen en geeft inzicht in het proces en de vele innoverende projecten van de verschillende omroepen. Ook is op de site de actuele innovatieagenda te vinden.


TCE: nieuw platform om content te delen en verhandelen

Onder leiding van Joris van Lierop en Wouter Hulst is The Content Exchange (TCE) van start gegaan. Op dit platform kunnen makers en verspreiders van (nieuws)content hun materiaal aanbieden of het aangeboden materiaal afnemen, of beide. Het platform zorgt voor de afhandeling. TCE ondersteunt het delen van content in de vorm van video, foto, audio en tekst.


DPG Media intensiveert ontwikkeling digitale marketing en creatie

DPG Media gaat de samenwerking met Pink Marketing en Pünktlich op het gebied van digitale marketing en creatie intensiveren. Vanuit een gezamenlijk digitale strategie wil het bedrijf data, media en creatie nog dichter bij elkaar brengen om de merken van DPG Media digitaal te laten groeien.