innovatie


NBD Biblion lanceert Biebinnovatie 2020 challenge

Hoe kunnen we bibliotheken nog beter maken met behulp van (big) data? Dat is de uitdaging in de NBD Biblion Biebinnovatie 2020 challenge. Bedrijven kunnen pitchen en onder meer een bedrag van €10.000,- winnen en kans maken om de oplossing in de praktijk te realiseren met een pilotbudget van max. €20.000. 


Kakkerlakjes verspreiden zich razendsnel

Deze zomer maakte de boekenwereld kennis met een nieuw fenomeen: de Kakkerlakjes. Mooie boekjes met poëzie, verhalen en illustraties. Klein en licht genoeg voor in een envelop, dus een goed alternatief voor een ansichtkaart. Marije Sietsma van Uitgeverij Loopvis in Arnhem bedacht de Kakkerlakjes. Inmiddels zijn ze te vinden in ruim 120 boek- en cadeauwinkels in Nederland.


AR en VR: breek uit de bestaande kaders

Voor mooie, indringende verhalen moet je bij uitgevers (en hun auteurs) zijn. Toch zijn de meeste uitgevers nog huiverig om de meest indringende manier van verhalen vertellen, via Augmented Reality (AR) en Virtual Reality (VR), uit te proberen. Hier is dus nog een wereld te winnen; gelukkig hebben partijen uit de entertainmentindustrie een aantal lessen om te delen.


‘Verandering is vooral leuk als je het zelf doet, anders is het spannend’

Mijn gesprek met Stefan Leijnen vindt plaats op zijn nieuwe werkplek: de Hogeschool Utrecht waar hij sinds kort als lector Artificial Intelligence werkzaam is. Niet bijster geholpen door de data van mijn routeplanner kom ik uiteindelijk na lang rondrijden en zoeken op mijn bestemming aan om met Stefan kennis te maken en hem te spreken over Data-Driven Creativity.


Marcel ten Holte: ‘Als je nu doet wat je tien jaar terug deed, doe je niet meer mee’

Vandaag, 12 september 2019, bestaat RetailTrends 15 jaar. In die jaren is het vakblad uitgegroeid tot kennisknooppunt voor de retailsector, dat de leden op papier, online en op bijeenkomsten met het laatste nieuws en waardevolle achtergrondverhalen op de hoogte houdt van de ontwikkelingen op hun vakgebied. Marcel ten Holte, oprichter, directeur en eigenaar van RetailTrends Media vertelt over de ontwikkeling, de visie en de toekomst van het platform.


Hearst Netherlands lanceert incubator HearstLab

Hearst Netherlands heeft een nieuwe business unit aan het mediabedrijf toegevoegd: HearstLab, een incubator van startups – alle geleid door vrouwen – op het gebied van media, business innovatie en technologie.


3 'digitale literatuur projecten' ontvangen subsidie

In de eerste ronde van 2019 zijn zeven aanvragen ontvangen in het kader van de regeling Digitale literatuur, waarvan drie zijn gehonoreerd en een aanvraag is aangehouden. In totaal werd € 55.500 euro toegekend.