innovatie


Meridiaan Uitgevers koppelt papieren boek aan uniek e-bookbestand

Bij drie titels die Meridiaan Uitgevers dit najaar brengt, zit in het boek een unieke code om op de website van de uitgeverij het e-book te kunnen downloaden. Dankzij die code, ontwikkeld door Freshbits, kunnen kopers van het boek makkelijk switchen tussen papier en digitaal, maar is het moeilijk om de digitale versie ongeoorloofd te verspreiden.


Juryvoorzitter Hans Lodders: “Innoveren is een noodzakelijke complexiteit”

Hans Lodders is de voorzitter van de jury van Renew the Book – Innovation Award. Als zoon van een bibliothecaresse heeft hij het lezen met de paplepel toegediend gekregen. In zijn professionele leven is hij zelfstandig adviseur, projectmanager en business coach. Als kwartiermaker of programmamanager zet hij vaak nieuwe proposities en organisaties op, met name gericht op kennisuitwisseling en talentontwikkeling (zoals Wikiwijs, de Hilversum Media Campus en Schola Medica) en is lid van diverse raden van toezicht in zowel de zorg- als de culturele sector.   


Renew the Book van start: Stimuleringsprijs voor innovatie

Op 1 september start Renew the Book - Innovation Award. Renew the Book is het innovatieprogramma van de Groep Algemene Uitgevers, de belangenorganisatie van de Nederlandse boekenuitgevers van literatuur, kinderboeken en non-fictie. Het belang van de lezer staat centraal in deze editie van Renew the Book - Innovation Award. 


Esther van Doesburg: ‘Wij hebben de contentgedachte losgelaten’

Esther van Doesburg is Chief Innovation Manager bij Sdu. Op haar Linkedin-profiel omschrijft zij dit als ‘het ontwikkelen van software producten en diensten’. Dat is geen functie die lijkt te passen bij wat we traditioneel een uitgeverij noemen. Uit ons gesprek blijkt al snel dat Sdu ook geen traditionele uitgeverij meer is.


Æbele Kluwer slaat nieuwe weg in

Zeventwintig jaar stond Æbele Kluwer aan het roer van zijn innovatieve vakuitgeverij Aeneas Media. Hij bedient daarmee al jaren de bouwsector en wist ook in roerige tijden koers te houden. Twee jaar geleden introduceerde Kluwer een nieuwe manier van uitgeven. Hij veranderde zijn traditionele uitgeverij in een modern mediabedrijf. Het papieren blad stond niet langer centraal. Met online kennisnetwerken zocht hij de verbinding met de doelgroep. Nu heeft hij afscheid genomen van Aeneas Media. Een terugblik op zijn loopbaan.


Zet innovatie op de agenda en begin er gewoon mee

Hoewel innovatie bij veel uitgeverijen hoog op de agenda staat, blijkt het daadwerkelijk nemen van de benodigde stappen in de praktijk lastig te zijn. Terwijl innovatie niet alleen is weggelegd voor grote partijen met veel tijd en geld: subtiele strategische veranderingen kunnen juist binnen kleinere uitgeverijen grote veranderingen kunnen teweegbrengen.


Ook luisteren kan nu interactief zijn

De opkomt van luisterboeken, podcasts en slimme speakers is regelmatig in het nieuws, ook hier op inct.nl. Dat lezers steeds vaker luisteren – ook ten koste van lezen –, zal geen verrassing meer zijn. Daarmee is een nieuw omslagpunt bereikt: zodra een voormalig niche-product een kritieke massa bereikt, is dat voor velen het moment om ook in te stappen. Voor anderen is het een signaal om verder te kijken. Ook voor inct.