innovatie


Cultuur- en mediasector claimt pioniersrol op gebied van AI

Vandaag overhandigt Eppo van Nispen tot Sevenaer, voorzitter van de werkgroep Cultuur en Media van de Nederlandse AI Coalitie, het position paper ‘De Kunst van AI voor iedereen. De verbindende kracht van cultuur en media’ aan Barbera Wolfensberger, directeur-generaal Cultuur en Media bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In dit paper schetsen diverse instellingen de potentie van AI-toepassingen en uiteenlopende gebruikerswensen. Het doel is om innovatie op het gebied van AI voor de cultuur- en mediasector in Nederland te bevorderen.


Wat is Web3?

Opnieuw gaat het hele internet op de schop, althans als het aan een aantal visionairen in Silicon Valley ligt. Bij de eerste versie van het internet stonden websites, irc-kanalen, e-mail en nieuwsgroep centraal. De tweede versie draaide om sociale media en communicatie-apps. Web3 wordt, zoals het er nu voor staat, niet zo zichtbaar, maar verbindt op de achtergrond alles met alles, op basis van de onder meer de blockchain.


Public Onchain Database in gebruik genomen

In de VS is de Public Onchain Database (POD) in gebruik genomen. Dit is een centraal onderdeel in de ontwikkelingen in Web3. Dat is een ontwikkeling die met veel buzzwords omgeven is (zoals dat hoort bij ICT-innovatie) en die onder meer tot doel heeft om gebruikers weer zeggeschap te geven over de bijdragen die zij plaatsen. Daarmee zou de machtsverhouding tussen de grote platforms en hun gebruikers weer iets meer in balans moeten komen.


Dit jaar op de CES

De grootste beurs voor consumentenelektronica ter wereld, de CES in Las Vegas, wordt ook dit jaar ernstig begrensd door corona. Maar niets is zo Vegas als ‘the show must go on’, dus maken ondanks minder bezoekers en stands tal van producenten hun nieuwe producten en concepten bekend. Wij maken een selectie van dingen die – soms met een beetje fantasie –toepasbaar zijn in het werk van de doorsnee Nederlandse uitgeefprofessional. En menig uitgeefprofessional is ook gadget-enthousiast, dus zetten wij ook wat nutteloze maar leuke producten erbij.


Bluetick en Rechtsorde brengen relevante jurisprudentie in beeld zónder zoeken

Relevante jurisprudentie vinden zónder te zoeken. Dat klinkt wellicht als toekomstmuziek, maar is vanaf vandaag mogelijk met de juridische zoekmachine Rechtsorde. Met behulp van de hypermoderne zoektechnologie Bluetick, die werkt op basis van kunstmatige intelligentie, luidt Sdu een nieuw tijdperk voor juridisch onderzoek in.


Een gouden kans om het digitale portfolio te versterken

Dat corona tot veel ellende in de uitgeefsector heeft geleid, hoeft geen betoog. Maar het heeft ook vernieuwingsprocessen in gang gezet of versneld. Zoals bij de educatieve uitgeverij Convoy, die nu een geïntegreerd platform heeft waarop alle theorie en oefeningen zijn verzameld, de leerlingen hun cursussen volgen en ook de docenten en auteurs hun werk doen.


Bijles Aan Huis haalt €500.000 aan investering op

Educatief platform Bijles Aan Huis heeft €500.000 groei-investering opgehaald. Florian Zandbergen, de 20-jarige oprichter die verantwoordelijk is voor de deal, spreekt van “het begin van een grote verandering in de Nederlandse en Duitse bijlesmarkt”.


Deltaplan boekenbranche voorziet in aantal vernieuwingsprojecten

Eind 2019 riepen enkele boekhandelaren het boekenvak op om na te denken over meer efficiency en kostenbesparingen in de keten. Deze oproep werd door de GAU, de Koninklijke Boekverkopersbond en distributeur en logistiek dienstverlener CB opgepakt. Zij benaderden KVB Boekwerk om een verkenning uit te voeren in de breedte van het boekenvak. De verkenning werd in juni 2020 afgerond en besproken met de initiatiefnemers, met als resultaat een agenda met een drietal onderwerpen