podcast


New Narrative wil eerste transmediaal podcastbedrijf in Nederland worden

De meest pakkende verhalen zijn medium-overstijgend en fans denken niet meer in één mediatype zoals een boek, podcast of een film. New Narrative gaat zich als eerste Nederlandse podcastproducent richten op het maken van verhalende podcasts die passen in een transmediale wereld.


Adverteerders ontdekken de podcast

Geld verdienen met een podcast? Nog amper drie jaar geleden werd daar nogal schamper over gedaan: ‘Hobbyisten’, ‘speelgoedradio’. Inmiddels omarmen adverteerders de podcast en zien zij de vele pluspunten.. De advertentieomzet op digitale audio steeg vorig jaar met 50 procent. Bij podcastnetwerk Dag en Nacht Media is de advertentieomzet afgelopen jaar ruimschoots verdubbeld. En het effect is groot. De boodschap blijft hangen. 61 procent van de luisteraars heeft wel eens een product gekocht.


NDP Nieuwsmedia gaat ACM vragen impact nieuw luisterplatform NPO te analyseren

De publieke omroep wil met een nieuw luisterplatform zijn positie verstevigen in de nog jonge markt voor podcasts. Met het oog op een pluriform aanbod van journalistieke podcasts vraagt NDP Nieuwsmedia het beoogde nieuwe luisterplatform van de NPO zorgvuldig te analyseren. Op basis van de adviezen en analyses zal de verantwoordelijk minister in de loop van 2022 een conceptbesluit nemen.


Podcasts regionale omroepen beschikbaar via NPO

De Nederlandse Publieke Omroep biedt vanaf vandaag een aantal podcasts van de regionale publieke omroepen aan. De geselecteerde podcasts hebben een herkenbaar regionaal karakter en spreken tegelijkertijd een breed publiek aan. De podcasts zijn te beluisteren via de apps en sites van NPO Radio 1 en de NPO Luister-app.


Podcast-bedrijf Springcast breidt uit in Europa

Springcast, aanbieder van privacyvriendelijke podcastoplossingen, krijgt een kapitaalinjectie voor productontwikkeling en het versnellen van de internationale groei. Springcast heeft de ambitie om uit te groeien tot Europees marktleider door in te spelen op de tech- en privacywensen van de alsmaar groeiende Europese podcastmarkt.


VBK begint audioproductiehuis VBK AudioLab

VBK heeft een eigen audioproductiemaatschappij opgericht die zich volledig richt op podcasts en audioverhalen: VBK AudioLab. Auteurs kunnen nu via VBK AudioLab podcasts maken, zodat hun verhalen een nog groter publiek bereiken. Ook zal AudioLab eigen shows in alle genres produceren. VBK heeft de ambitie met AudioLab zijn positie als mediamerk te versterken en een autoriteit te worden op het gebied van verhalende en amusementspodcasts.


'De Deventer Mediazaak' verkozen tot beste podcast 2021

'De Deventer Mediazaak' is vanavond uitgeroepen tot beste podcast van het jaar. Podcastmaker Annegriet Wietsma kreeg de award uitgereikt tijdens de finale van de Dutch Podcast Awards, de meest prestigieuze podcastprijzen van ons land die worden georganiseerd door BNR Nieuwsradio. De award voor beste host ging naar Bastiaan Meijer van de Podbast.