Uitgelicht

Veel digitale publicaties dreigen onder het hoge btw-tarief te blijven 

In tegenstelling tot andere lidstaten houdt Nederland gangbare digitale publicaties zoals nieuwswebsites buiten het verlaagde btw-tarief. De Mediafederatie roept daarom op tot een aanpassing van het wetsontwerp


2018: grootste stijging in mediabestedingen in 5 jaar

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2018 met 3,2% toegenomen tot € 4,53 miljard. Het was de grootste stijging in de laatste vijf jaar. Online advertising was net als in andere jaren verantwoordelijk voor het grootste deel van de groei, de andere mediumtypen volgden op afstand. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2018 dat Nielsen binnenkort publiceert.


Digitale reclame groter dan andere reclamevormen samen

Digital advertising heeft ook in 2018 traditionele mediatypen als tv, radio en print ver achter zich gelaten. Search houdt het grootste marktaandeel. Influencers rukken op binnen het marketingbudget en de populariteit van banners neemt af. Dit en meer blijkt uit de Online Ad Spend Study 2018-cijfers, die Deloitte in opdracht van IAB Nederland vandaag presenteert.


Rendement Uitgeverij koopt BelastingBelangen

De Rotterdamse uitgeverij Rendement heeft het magazine BelastingBelangen overgenomen van Uitgeverij MKB Fiscaal Advies. BelastingBelangen is een fiscaal magazine voor MKB-ondernemers en hun adviseurs. Ook het cursusaanbod dat wordt verzorgd in samenwerking met Auxilium Adviesgroep en de NBA is onderdeel van de overname.