Uitgelicht

Europees Hof doet uitspraak in zaak Tom Kabinet

Het Europese Hof van Justitie heeft geoordeeld dat het doorverkopen van e-books niet hetzelfde is als het doorverkopen van papieren boeken en dat e-books niet gelijk te stellen zijn met software. Daarin volgt het Hof de in september verschenen opinie van de advocaat-generaal Szpunar (A-G). Dit maakt vermoedelijk een einde aan een jarenlange strijd tussen Tom Kabinet en de GAU/Mediafederatie.


BOOS breekt record met uitzending over The Voice: meer dan 7 miljoen views

De aflevering van BOOS, het online programma van Tim Hofman, over de misstanden bij The Voice of Holland is inmiddels meer dan 7 miljoen keer bekeken. De online YouTube serie haalt over het algemeen tussen de 700.000 en 1.2 miljoen views. Na alle reuring voorafgaand aan het programma, hield BNN/VARA vast aan het online uitzenden en koos men niet ervoor om het programma (eenmalig) op TV te programmeren. Media-organisaties reageren ook, onder meer met het het manifest tegen misstanden in de media.


Cultuur- en mediasector claimt pioniersrol op gebied van AI

Vandaag overhandigt Eppo van Nispen tot Sevenaer, voorzitter van de werkgroep Cultuur en Media van de Nederlandse AI Coalitie, het position paper ‘De Kunst van AI voor iedereen. De verbindende kracht van cultuur en media’ aan Barbera Wolfensberger, directeur-generaal Cultuur en Media bij het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. In dit paper schetsen diverse instellingen de potentie van AI-toepassingen en uiteenlopende gebruikerswensen. Het doel is om innovatie op het gebied van AI voor de cultuur- en mediasector in Nederland te bevorderen.


Europees Parlement pakt door met maatregelen tegen ‘Big Tech’

Het Europarlement wil de handel en wandel van grote online platforms aan nieuwe regels onderwerpen. Er moet meer transparantie komen over algoritmes met schadelijke inhoud en desinformatie, zodat die kunnen worden tegengegaan. Er komen maatregelen om illegale producten, diensten en inhoud op het internet tegen te gaan. En er moet schadevergoeding komen voor gedupeerde gebruikers.


Publieke omroep benadrukt belang veilige werkomgeving

NPO en het College van Omroepen (CvO) hebben alle omroepen vandaag in een gezamenlijke brief het belang van een veilige werkomgeving benadrukt. De omroepen is gevraagd om na te gaan of er intern voldoende zicht bestaat op mogelijke risico’s van grensoverschrijdend gedrag of een cultuur die dit gedrag mogelijk zou kunnen maken. Aanleiding voor de brief is de berichtgeving over mogelijk grensoverschrijdend gedrag bij The Voice of Holland.


Hitlijst voor podcasts wordt dubbel zo lang

BNR had al de Podcast Top 20 en heeft de lengte van de lijst nu verdubbeld. Ook is wordt nu samengewerkt met de Stichting Nederlandse Top 40. Samen brengen zij de Podcast Top 40, die de ontwikkelingen op de verschillende podcastplatformen nauwgezet volgt.


Uitgeverijbedrijf heeft een nieuwe cao

De NVJ heeft samen met de vakbonden FNV, CNV en De Unie een onderhandelingsresultaat bereikt met de werkgevers voor een nieuwe cao voor het Uitgeverijbedrijf. Dit gebeurde na drie maanden van intensieve gesprekken. Werknemers in het Uitgeverbedrijf krijgen een structurele loonsverhoging van in totaal 5,5 procent gedurende de looptijd van de beoogde tweejarige cao (2022-2023).


De kunst van storytelling

Zo nu en dan zetten wij van inct een artikel uit onze kennisbank opnieuw in de schijnwerpers. Omdat we het nog steeds een interessant artikel vinden en omdat we graag de aandacht vestigen op de schat aan informatie die in onze kennisbank te vinden is. Vandaag gaat het over Storytelling. In marketing is storytelling een belangrijk thema. Organisaties moeten een verhaal vertellen in plaats van te roepen dat hun product of dienst geweldig en onmisbaar is. Wanneer werkt storytelling? Wat is het verschil tussen een boodschap en een verhaal?