NPO publiceert het trendmagazine 'Toekomstkijkers' met inspiratie door vier nieuwe perspectieven van gebruikers (en makers) van morgen, op zoek naar een nieuwe balans tussen technologie en natuur. Het magazine is hier te lezen/downloaden.
MediaTest is een marktonderzoeksbureau dat communicatie en media onderzoekt, meet en test. Dat doen ze dit kalenderjaar al 25 jaar. Er is vooral op technisch vlak veel veranderd in die tijd, maar in de kern is het nog steeds hetzelfde bedrijf.
Eerder deze maand voerde Delpher de grootste contentrelease ooit uit: 111.000 tijdschriften met meer dan 500 verschillende titels en bijna 2,5 miljoen pagina’s.
In een onderzoek naar agressie en intimidatie richting auteurs in opdracht van SchrijversVeilig geeft 14% van de auteurs aan dat ze het afgelopen jaar één of meerdere incidenten hebben meegemaakt. De helft hiervan heeft zelfs meerdere incidenten meegemaakt. Het grootste deel kreeg te maken met verbale agressie (12%).
Een steeds groter aantal boeken dat online wordt aangeboden is gemaakt met een programma dat automatisch teksten genereert. Verkoopkanalen zouden meer duidelijkheid moeten bieden over de manier waarop boeken tot stand zijn gekomen.
De NPO start met een Jongerenraad: een adviesraad bestaande uit jongeren uit heel Nederland, die als gesprekspartner meedenken bij verschillende vraagstukken rond de publieke omroep. Daarnaast gaat de publieke omroep via Media Talks met jongeren in gesprek op scholen.
Het Commissariaat voor de Media heeft de toezichtbrief 2025 gepresenteerd. Met deze jaarlijkse brief informeert het Commissariaat het ministerie van OCW en andere belanghebbenden over de belangrijkste toezicht- en handhavingsprioriteiten voor het komende jaar.