Het medialandschap blijft voortdurend veranderen. In 2021 heeft het Commissariaat voor de Media een nieuwe bestuurlijke en organisatorische basis gelegd om in dit bewegende speelveld zijn taak als toezichthouder te kunnen vervullen. Zo kan het Commissariaat nu en in de toekomst doelgericht en flexibel bijdragen aan het behoud van een onafhankelijk, pluriform, toegankelijk en veilig media-aanbod. Met het jaarverslag wordt inzicht gegeven in de activiteiten en behaalde resultaten, inclusief de jaarrekening.
Grensoverschrijdend gedrag in de cultuur- en mediasector is een hardnekkig en urgent probleem dat niet eenvoudig kan worden opgelost. Het oplopend aantal meldingen van de afgelopen tijd laat alleen het topje van de ijsberg zien. Dat staat in het advies 'Over de grens, op weg naar een gedeelde cultuur' dat de Raad voor Cultuur vandaag heeft aangeboden aan staatssecretaris Gunay Uslu van Cultuur en Media.
Op 1 november reiken Bibliotheekblad, vakblad voor de bibliotheeksector, en Stichting NBD Biblion, de dienstverlenende organisatie en kennispartner voor openbare bibliotheken en mediatheken in Nederland, de prijs uit voor Beste Bibliotheek van Nederland. De nominaties zijn inmiddels bekend gemaakt.
Spotify gaat samen met Omnicom Media Group (OMG) adverteerders de gelegenheid geven om advertenties bij podcasts te plaatsen. De deal geldt voor de rest van het jaar en zou € 15 miljoen waard zijn.
Sijthoff Media heeft Business Insider Nederland overgenomen. Welk bedrag er met de deal gemoeid is, is nog onbekend. Het gaat om de Nederlandse versie van Business Insider, dat zichzelf presenteert als het grootste zakelijke nieuwsmerk ter wereld met meer dan 2,2 miljoen unieke bezoekers per maand.
Gedurende dit jaar heeft het luisteren naar podcasts een duidelijke sprong gemaakt. Het online bereik van de commerciële Nederlandse podcasts, de Apple Podcasts app, Google Podcast app en nieuwkomer Podimo steeg in mei 2022 naar ruim 1,3 miljoen unieke personen, zo blijkt uit de online resultaten van GfK GXL/DAM.
De landelijke publieke omroep heeft zich aangesloten bij MORES.online, het centrale meldpunt ongewenste omgangsvormen voor de Nederlandse culturele en creatieve sector. Hiermee hebben alle (oud-)medewerkers van de omroepen en de NPO vanaf nu een extra mogelijkheid om op een veilige en betrouwbare manier melding te maken van ongewenst gedrag in werksituaties. Eerder sloten ook al de NvJ en de GAU zich bij dit initiatief aan.
Hilversum krijgt een Media Innovatie Hub. VodafoneZiggo, Beeld & Geluid, Nederlandse Publieke Omroep (NPO), TKI CLICKNL, NEP Netherlands en Stuurgroep Campusontwikkeling Media Park Hilversum tekenden hiervoor een intentieverklaring. De hub richt zich op nieuwe toepassingen rond entertainment- en mediacontent, waarin alle zintuigen worden aangesproken, ook wel immersive content genoemd.
Deze website maakt gebruik van cookies om de best mogelijke ervaring te bieden. Lees meer