Helen Huydecoper (ThiemeMeulenhoff): “De eerste fase van ‘leuk spannend’ bij AI is inmiddels voorbij
De snelle opkomst van generatieve AI, die content niet langer schaars maakt, raakt de educatieve uitgeverij in de kern. Wat begon als een fase van experimenteren, is nu een strategische urgentie geworden die dwingt tot een herpositionering in de waardeketen. Helen Huydecoper van ThiemeMeulenhoff praat ons bij op inct.spiratie 2025.
Toen generatieve AI doorbrak, zag Helen Huydecoper al snel dat de impact op onderwijs en de onderwijsmarkt structureel zou zijn. “AI maakt tekst en beeld , precies wat een uitgever ook doet,” zegt Huydecoper. “We wisten meteen: hier hebben we iets te doen.” Wat begon in 2023 met trainingen in prompt engineering en experimenten met ChatGPT groeide in 2024 al uit tot concrete toepassingen in de lespraktijk.
“Die eerste fase van ‘leuk, spannend’ is inmiddels voorbij. Dat geldt overigens voor alle sectoren", merkt Helen op. “'Leuk spannend’ heeft plaats gemaakt voor ‘unheimisch spannend’. Dat zie je ook terug in het nieuws: de toon is zorgelijk, kritisch. De noodzaak om te transformeren is hier absoluut voelbaar. Maar ja, iedereen vindt het leuk om te spelen, maar niemand houdt van verandering. De sector moet fundamenteel nadenken over wat AI betekent voor het eigen werk, voor docenten en voor leerlingen."
Chatbots als leer -en lesgeefmaatjes
ThiemeMeulenhoff had al vroeg in het examenjaar 2024 AI tutoring (chatbots) ontwikkeld om uitleg te geven over examenstof en examenvragen. “We hebben ontzettend veel geleerd hoe zo’n chatbot wordt gebruikt om interactie te hebben met je content. Inmiddels maken we onze examenbots klaar voor examens in het derde jaar." Een opvallende ontwikkeling is de verschuiving van deze tool van leerlingondersteuning naar docent-assistent. “We maken de bots onderscheidend door veel aandacht te geven aan didactiek en scaffolding. Van een bot die alles voorzegt, leert een leerling niets”, zegt Helen stellig.”Dan gaan ze maar naar ChatGPT.” Inmiddels worden de learnings meegenomen in diverse specifieke bots geïntegreerd bij de lesmethodes. Een mooi voorbeeld zijn de gepersonaliseerde grammatica-maatjes bij de taalmethodes.
AI in het maakproces
Ook intern verandert AI het werk. De inzet van data en AI raakt de structuur en de cultuur van de organisatie. Uitgeverijen kijken hoe AI auteurs en redacties kan ondersteunen door goed in het contentproductieproces te kijken welke repeterende taken geautomatiseerd kunnen worden of waar je kunstmatige intelligentie kan toevoegen. “Dit kan echt leiden tot een aanzienlijke kortere ‘time-to-market’ met behoud van kwaliteit of zelfs beter”. Ze benadrukt: “De mens blijft echter onmisbaar voor validatie en didactische toetsing. En er ontstaat tijd voor onze onderwijskundigen om na te denken hoe het leren en de verwerking er uit moet zien, mét en zonder AI.”
Van product naar dienst
De uitgeefbusiness verandert ingrijpend; het klassieke verdienmodel van cyclische methodes staat onder druk. Het 'product' boek alleen is niet meer genoeg.
“Alles beweegt nu, dat geldt niet alleen voor onze business. Ik vind dat we met z’n allen in de keten de verantwoordelijkheid moeten dragen voor goed onderwijs. Het is van belang om met scholen en docenten te ontwikkelen en te snappen wat daar nodig is. Ik verwacht dat onze business gaat bewegen van een educatief product naar een educatieve dienst. Content blijft belangrijk, maar wordt een bron voor een dienst, niet het eindproduct."
Helen Huydecoper zal op inct.spiratie 2025 ons meenemen in hoe ThiemeMeulenhoff bezig is AI een plaats te geven in het uitgeefproces.
Er zijn nog een paar plaatsen beschikbaar
MEER INFO & AANMELDEN