tech


Vlaamse overheid en mediapartijen bundelen krachten in zoektocht naar digitaal talent

Vlaanderen bulkt van het jong, digitaal talent dat spijtig genoeg nog niet altijd de weg vindt in de mediasector. Daarom slaan verschillende mediahuizen de handen in elkaar. Via mediaNXT, een initiatief van mediarte en Minister van Media Benjamin Dalle, zetten VRT, DPG Media, Mediahuis, SBS en Woestijnvis dit najaar voor de eerste keer samen hun deuren open voor 30 jongeren.


DPG Media lanceert nieuw dochterbedrijf: Aimwel

DPG Media heeft een nieuw dochterbedrijf gelanceerd: Aimwel, een zogenaamd ‘software-as-a-service’ (SaaS) platform. Aimwel introduceert advertentietechnologie waarmee internationale vacaturesites, uitgevers en adverteerders, sollicitanten op de juiste plekken aantrekken met aansprekende campagnes. De service is ontstaan vanuit DPG Media's expertise en ervaring om B2C-campagnes te creëren die goed integreren op nichesites, display en sociale media.


Hilversum ontwikkelt nieuwe Media Innovatie Hub voor 'immersive content'

Hilversum krijgt een Media Innovatie Hub. VodafoneZiggo, Beeld & Geluid, Nederlandse Publieke Omroep (NPO), TKI CLICKNL, NEP Netherlands en Stuurgroep Campusontwikkeling Media Park Hilversum tekenden hiervoor een intentieverklaring. De hub richt zich op nieuwe toepassingen rond entertainment- en mediacontent, waarin alle zintuigen worden aangesproken, ook wel immersive content genoemd.


WPG Uitgevers kiest voor de Public Cloud van Klopotek

Nieuwe media en distributiekanalen en veranderend lezersgedrag stellen hoge eisen aan zowel de precisie als de flexibiliteit van werkprocessen binnen uitgeverijen. WPG, met vooraanstaande uitgeverijen als De Bezige Bij, Kindermedia en A.W. Bruna in de gelederen, heeft daarom voor de ondersteuning van die werkprocessen gekozen voor de cloud-oplossingen van Klopotek STREAM.


Mediafederatie gaat tech-updates aanbieden

In een half uur up-to-date over belangrijke technologische ontwikkelingen in media- en uitgeefland; dat zijn de Tech Updates: een inhoudsdeskundige geeft uitleg over een technologische ontwikkeling en de impact daarvan op media- en uitgeefprofessionals.


Sony lanceert GT Sophy: een doorbraak in AI in gaming

Artificial Intelligence is de trend in tech. Hoe belangrijk is deze ontwikkeling voor de uitgeverij? Dat is misschien nog niet helemaal duidelijk, maar inct houdt in ieder geval relevante ontwikkelingen over AI in media bij: Onder de naam Gran Turismo Sophy (“GT Sophy”) introduceert Sony de eerste AI-agent die sneller is dan 's werelds beste spelers van Gran Turismo (GT) Sport. GT Sophy wil spelers een door AI aangedreven gaming ervaringen bieden.


Dit jaar op de CES

De grootste beurs voor consumentenelektronica ter wereld, de CES in Las Vegas, wordt ook dit jaar ernstig begrensd door corona. Maar niets is zo Vegas als ‘the show must go on’, dus maken ondanks minder bezoekers en stands tal van producenten hun nieuwe producten en concepten bekend. Wij maken een selectie van dingen die – soms met een beetje fantasie –toepasbaar zijn in het werk van de doorsnee Nederlandse uitgeefprofessional. En menig uitgeefprofessional is ook gadget-enthousiast, dus zetten wij ook wat nutteloze maar leuke producten erbij.


NBD Biblion wil met overname Aura ontlezing leerlingen tegengaan

Met de overname van softwareleverancier Aura wil NBD Biblion de groeiende ontlezing in het Nederlandse onderwijs tegengaan. Door het collectie-aanbod, uittreksels en leesadviezen van NBD Biblion te combineren met de handige bibliotheek-software, de Library App en leerlingen-reviews van Aura worden meer scholieren gestimuleerd om te gaan lezen.