audio


VIA brengt digital-audiohandboek uit 

De Taskforce Digital Audio van brancheplatform VIA publiceert vandaag het eerste digital-audiohandboek op de Nederlandse markt. Het handboek biedt een helder overzicht van alle (nieuwe) technische, operationele en commerciële aspecten van de digital-audio-industrie. Naast basisinformatie over de verschillende advertentieformaten behandelt het handboek onderwerpen als KPI’s, targeting en inkoop- en verkoopmethoden.


Markteffect Podcast Monitor: video podcasts steeds populairder, aantal luisteraars stabiel

Markteffect heeft in mei 2021 de vijfde editie van de Markteffect Podcast Monitor uitgevoerd. Sinds mei 2019 wordt er tweemaal per jaar middels deze monitor onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen en populariteit rondom podcasts in Nederland. Het blijkt dat, vergeleken met november 2020, het aantal luisteraars stabiel is gebleven, maar het gebruik van video podcast steeds populairder wordt.


De Radiofabriek opent het Podcast Spreekuur

YPCA, De Radiofabriek introduceert op 11 juni a.s. het podcast spreekuur. Het podcast spreekuur is speciaal in het leven geroepen voor bedrijven en organisaties die zakelijk (willen gaan) podcasten. Het podcast spreekuur is gratis toegankelijk. ‘Podcastdoktoren’ en ervaren programmamakers Glenn van der Burg en Ron Lemmens ontvangen een uur lang vertegenwoordigers van bedrijven en organisaties die tegen diverse podcast vraagstukken aanlopen. 


Trouw lanceert audio: Krantenkiosk

Trouw begint met iets nieuws: dagelijks de beste artikelen uit de krant van vandaag, ingesproken in de Trouw Krantenkiosk. Het gaat vooralsnog om een pilot, waarbij feedback van luisteraars gevraagd wordt. De eerste aflevering is hier te beluisteren.


KokBoekencentrum Uitgevers lanceert De theologie podcast

Afgelopen week introduceerde KokBoekencentrum Uitgevers De theologie podcast. Deze nieuwe podcast verschijnt iedere drie weken  en behandelt in drie kwartier een theologisch onderwerp of debat. Aan de podcast werken toonaangevende theologen en denkers van dit moment mee. De podcast bevat ook een rubriek met boekentips.


Twitter lanceert eigen clubhuis: Spaces

Twitter lanceert de audiofunctie Spaces gericht op eenzelfde publiek dat nu vooral in Clubhouse lijkt rond te hangen. In navolging van Facebook heeft Twitter nu dus ook de 'live-gesprekken' omarmd. Twitter Spaces is beschikbaar voor alle gebruikers met meer dan 600 volgers.


Radioreclamebestedingen stijgen in eerste kwartaal 2021

De totale netto radioreclamebestedingen in het eerste kwartaal van 2021 stijgen met 2,3% tot 36 miljoen euro. Voor het eerst geeft RAB inzicht in de digitale radioreclamebestedingen, 1,5 miljoen euro in het eerste kwartaal. Niet zo vreemd wellicht: luisteren (radio & podcasts) zit in de lift.