audio


41,7 miljoen audioreclame in eerste kwartaal 2022

In de eerste drie maanden van dit jaar investeerden adverteerders 41,7 miljoen euro in audioreclame, 15,7% meer dan vorig jaar. Dat blijkt uit de cijfers die Audify over de netto radioreclame-omzet van het eerste kwartaal van 2022 heeft gepubliceerd.


Nederlandse uitgeverijen bundelen krachten in streamingplatform Fluister

Om de concurrentie aan te gaan met buitenlandse platforms als Podimo gaan Nederlandse uitgeverijen samen een streamingplatform lanceren: Fluister. Singel Uitgeverijen, VBK Uitgevers, WPG Uitgevers, DPG Media, de Libris en Blz. boekhandels en Veronica Ventures worden aandeelhouder in het nieuwe audiobedrijf.


DPG Media lanceert DAB+ radiozender 'Joe 70s & 80s'

DPG Media is een radiozender rijker: 'Joe 70s & 80s' is van start gegaan op een nieuw landelijk DAB+ kanaal. De naam zegt het al, Joe 70s & 80s draait herkenbare classics en hits uit de twee genoemde decennia van de vorige eeuw.


VBK Uitgevers Groep en Podimo gaan strategische samenwerking aan

VBK Uitgeversgroep en Podimo, de grootste abonnementsdienst voor podcasts en audioboeken van Europa, gaan een strategische samenwerking aan. VBK Uitgeversgroep levert podcasts en audioboeken aan Podimo. Caroline Mouwens, Commercieel Directeur VBK Uitgevers: ‘Met de komst van Podimo zal het Nederlandse podcastlandschap in een klap veranderen. Bij VBK kijken we ernaar uit mee te werken aan deze volgende stap op de Nederlandse podcastmarkt.


Commissariaat adviseert positief over NPO Luister–on demand

Het Commissariaat voor de Media adviseert positief over de aanvraag voor het nieuwe aanbodkanaal NPO Luister–on demand van de Nederlandse publieke omroep. NPO Luister–on demand richt zich op primair op luisteraars die hun luistergedrag veranderd hebben naar een mix van lineair en on demand luisteren of open staan voor verandering. Met het nieuwe aanbodkanaal wil de NPO een jonger publiek bereiken.


Het Audiojaarrapport 2021: luistertijd neemt toe

Audio digitaliseert steeds verder, zowel vanuit het perspectief van de luisteraars als van de adverteerders. Al eerder berichtte Audify dat de audioreclamebestedingen in 2021 met 23,4% stegen naar een recordniveau van 209,5 miljoen. Audify publiceert vandaag het Audiojaarrapport over het jaar 2021.


Podcastbedrijf Sander Schimmelpenninck en Podimo gaan samenwerken

Tonny Media, het podcastbedrijf van onder meer Sander Schimmelpenninck, gaat exclusieve podcasts maken voor Podimo, een nieuwe abonnementsdienst voor podcast.  Daarnaast zal een van Tonny Media’s populairste podcasts verhuizen naar Podimo om daar exclusief beschikbaar te komen, en zullen er spin-offs verschijnen van bekende podcasts van Tonny Media. Podimo wordt 29 maart officieel gelanceerd in Nederland.


LinkedIn start eigen podcast-netwerk

LinkedIn gaat stappen zetten in de podcast-wereld. Het start een podcast-netwerk met in-house shows van het LinkedIn News-team, evenals programma's van belangrijke mensen uit de zakelijke wereld: Het Linkedin Podcast Network. De shows richten zich vanzelfsprekend op een professioneel publiek.