Tweakers stopt met trackingvrije advertenties
Na anderhalf jaar heeft Tweakers moeten besluiten om toch weer tracking cookies in te zetten voor de adverteerders op het platform. De advertentie-inkomsten liepen te veel terug. Voorafgaand aan de beslissing om met tracking te stoppen hadden veel adverteerders positief op het voornemen gereageerd, maar bij nader inzien hebben veel adverteerders besloten minder, of helemaal niet meer op het platform te adverteren.
Dit meldt Wout Funnekotter, hoofdredacteur van Tweakers “We moeten we helaas concluderen dat deze nieuwe aanpak niet heeft opgeleverd wat we hoopten en niet houdbaar is. We gaan dan ook stoppen met thirdpartytrackingvrije advertenties en gaan het voor adverteerders opnieuw mogelijk maken om gerichte advertenties uit te leveren aan gebruikers die instemmen met tracking en volgcookies.
Voordat we overstapten op trackingvrije advertenties, is met veel van onze adverteerders overlegd en hebben we gepolst of ze ook zonder tracking van plan zouden zijn om op Tweakers te blijven adverteren. We kregen toen overwegend positieve antwoorden, wat ons sterkte in ons besluit. Helaas moeten we nu concluderen dat het in de praktijk niet zo gelopen is. De afgelopen anderhalf jaar is het aantal adverteerders sterk teruggelopen en de adverteerders die nog wel actief zijn, hebben veelal hun budgetten teruggeschroefd.
In twee jaar tijd zijn we een significant deel van onze advertentie-inkomsten verloren, waarvan het grootste verlies in 2023 was. Gelukkig verdienen we ook geld met de Pricewatch en dat vangt die klap deels op, maar de inkomsten uit advertenties blijven zakken, ook weer in januari 2024. Daarom is het nu tijd om actie te ondernemen, terwijl we nog financieel gezond zijn.”
Tweakers zal nu overstappen op het advertentieplatform dat ook binnen de rest van DPG Media gebruikt wordt. Daarbinnen zal het nog steeds mogelijk zijn om tracking en volgcookies te weigeren, maar zullen gebruikers die ermee instemmen wel gepersonaliseerde advertenties te zien krijgen.