Radio: Qmusic stijgt, 538 daalt en 3FM blijft zorgelijk
De luistercijfers Stichting Nationaal Luisteronderzoek (NOM) laten zien dat Qmusic het steeds beter doet. In de periode mei-juni 2021 was Qmusic marktleider in de doelgroep 20-49 jaar met een marktaandeel van 20,2 procent. Bij de doelgroep 10+ haalt de zender een stijgend marktaandeel van 11,7 procent.
Een belangrijke factor in dit succes was de populariteit van De Foute Maand waaronder de Foute 1500 die in juni is uitgezonden. NPO Radio 1 profiteerde dan weer van het EK Voetbal 1, met name bij de 50+-luisteraar.
Radio 538, Sky Radio en Radio 10 doen het iets minder. Opvallend is Radio 538 minder scoort bij de doelgroep 20-49. NPO 3FM daalt niet langer, maar de stijging maakt nog niet veel indruk. Het marktaandeel in de doelgroep 10+ is naar 2,2 procent, bij de doelgroep 20-49 is dat naar 3,8 procent gegaan. Maar bij vergelijking met de successen uit het verleden, zal de NPO hier niet om juichen.
Kink, dat alleen via internet en DAB+ uitzendt, doet het opvallend goed en houdt een stijgende lijn vast.