IAB Nederland & VEA willen samen verder.
IAB Nederland en de VEA zijn voornemens vanaf 1 januari 2021 samen verder te gaan als een nieuwe gezamenlijke organisatie. Hiervoor zullen beide verenigingen in oktober 2020 akkoord vragen aan hun leden. Door de kracht, kennis en netwerken van VEA en IAB Nederland samen te voegen en uit te breiden wordt er een verbindend netwerk gecreëerd dat waarde levert in de hele keten waarin plaats is voor data, media, creatie en technologie.
Het moet een netwerk worden voor iedereen in de branche, van CEO's tot starters. Voor professionals werkzaam bij adverteerders, media-, reclame-en communicatiebureaus, marketing en ad-tech platformen, exploitanten en uitgevers. Een vereniging die ook altijd open zal staan voor andere samenwerkingen in de branche.
Marion Koopman, huidig voorzitter VEA zal als voorzitter van de nieuwe vereniging het bestuur gaan leiden. Saskia Wagenmakers, huidig voorzitter IAB Nederland zal optreden als vice-voorzitter. Directeur van de nieuwe vereniging wordt Wendy Pouw. Talmon Kochheim, de huidige directeur van de VEA zal als adviseur betrokken blijven.
Marion Koopman licht de keuze voor de voorgenomen fusie toe: "De uitdagingen waar onze leden en de klanten van onze leden mee te maken krijgen, zijn nooit (meer) ééndimensionaal. Maar vragen om een grote diversiteit aan mensen en disciplines. En dus ook om een branchevereniging die breder kijkt, denkt en werkt. Een vereniging van CEO's én starters. Van mediabureaus, technologie vendors, uitgevers, exploitanten, creative agencies, specialisten en adverteerders. Het is tijd voor meer verbinding in de branche."
Wendy Pouw voegt daar aan toe: "We behouden van beide verenigingen wat sterk is. Denk daarbij aan de onderzoeken, kennissessies, evenementen en taskforces die je van IAB Nederland kent. Vanuit de VEA is dat onder andere de kennis en kunde op het gebied van bedrijfsvoering. Maar ook evenementen en onderwerpen als de Effies, talentontwikkeling, diversiteit en de toegang tot het C-levelnetwerk blijven bestaan. Door samen te gaan kunnen we op alle vakgebieden en niveaus mensen verbinden en het vak verder brengen. Een voorbeeld hiervan is de voorgenomen Taskforce "Creative.io" waarin de gouden combinatie van creatie-data-tech centraal staat."
Bestuur van de nieuwe vereniging
Het voorgestelde bestuur zijn stuk voor stuk professionals vanuit diverse vakgebieden en achtergronden. De portefeuilles zijn als volgt verdeeld:
- Strategie & Consument: Gijs de Bruijn (Accenture Interactive) + Joris Lak (Albert Heijn)
- Creativiteit: Dick van der Lecq (DDB Unlimited) + Yvonne Prins (UM Nederland)
- Media & Commerce: Atva van Zanten (Mindshare) + Brian Hirman (GUC Agency/Intracto Group)
- Data, Technologie & Privacy: Tim Geenen (LiveRamp) + Dorine van Mullem (Talpa Network)
- Next Gen Talent: Baba Touré (Hammerfest) + Diana van Roest (Google)
- Business Acceleration: Saskia Wagenmakers
- Communicatie: Jos Govaart (Coopr)
Voor beide verenigingen zal er op 8 oktober een digitale sessie zijn waarbij de voorzitter en directeur een toelichting geven op de voorgenomen fusie.