Advertentiecookies blijken nutteloos

Advertentiecookies blijken nutteloos

Er is geen bewijs dat cookies advertentiecampagnes effectiever maken. Dat blijkt uit een langlopend onderzoek dat de STER heeft laten uitvoeren. Daarbij zijn de effecten en resultaten van campagnes van grote adverteerders onderzocht. De conclusie is dat gepersonaliseerde reclames op internet geen enkele toegevoegde waarde hebben.

Sinds 2020 moeten webbeheerders die niet-functionele cookies aanbieden de bezoeker de keuze geven of die cookies die alleen nut hebben voor personalisatiedoeleinden en adverteerders wil accepteren en aldus gevolgd wil worden. Standaard moet de instelling van de site zijn dat deze cookies niet geplaatst worden en slechts weinig consumenten geven alsnog toestemming. Bovendien gaan steeds meer browsers dit type cookie standaard weigeren.

De vraag was welk effect dit heeft op online reclamecampagnes. Op de campagnes van onder meer Eliza Was Here, Etos, American Express, Krant.nl, Renault en Exterioo Tuinmeubelen was dat dus nihil.

Meer bij Emerce.