YouTube hanteert nieuwe doelgroep-indeling: 'gemaakt voor kinderen'

YouTube hanteert nieuwe doelgroep-indeling: 'gemaakt voor kinderen'

Vanaf deze week zijn alle creators verplicht om bij YouTube aan te geven of hun content is gemaakt voor kinderen. Dit is nodig om te voldoen aan de Children's Online Privacy Protection Act (COPPA) en/of andere toepasselijke wetgeving. YouTube introduceert hiervoor een nieuwe doelgroepinstelling in YouTube Studio.

Afhankelijk van de hoeveelheid voor kinderen gemaakte content op het kanaal kan de beheerder de doelgroep op kanaal- of videoniveau instellen. 

Wat verandert er? 

Vanaf januari gaat YouTube minder gegevens verzamelen bij voor kinderen gemaakte content. Dit betekent dat gepersonaliseerde advertenties bij deze content uitgeschakeld worden en dat heeft gevolgen voor de opbrengst die beheerders verdienen met voor kinderen gemaakte content. Ook schakelen enkele functies worden uitgeschakeld, waaronder reacties en meldingen. 

Wat is voor kinderen gemaakte content? 

Volgens de COPPA-richtlijnen van de FTC is een video in de volgende gevallen gericht op kinderen: 

• De video is op kinderen gericht en kinderen zijn het primaire publiek van de video (bijvoorbeeld een video voor kleuters). 

• De video is op kinderen gericht maar kinderen zijn een secundair publiek van de video (bijvoorbeeld een cartoon die voornamelijk op tieners gericht is maar ook voor jongere kinderen bedoeld is). 

Hier vind je meer informatie over de factoren die bepalen of je content als gemaakt voor kinderen wordt beschouwd. 

Meer informatie over de verplichtingen onder de Children's Online Privacy Protection Act (COPPA) en de tools die YouTube hiervoor beschikbaar heeft vind je hier