Hoe rijker de doelgroep, des te beter het nieuws

Hoe rijker de doelgroep, des te beter het nieuws

Journalistiek is een speeltje aan het worden voor hoogopgeleide, witte mensen, die bereid zijn te betalen voor online content. Dat schept kansen maar creëert ook bedreigingen, zo werd duidelijk op het symposium Media voor Morgen, van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, donderdag in Amsterdam.

Volgens Joshua Benton, oprichter en directeur van het Amerikaanse Nieman Journalism Lab, is de grootste uitdaging binnen de journalistiek hoe de kloof gedicht kan worden tussen mensen die honger hebben naar meer duiding en degenen die vol wantrouwen zijn richting gevestigde media. In Amerika behelst de eerste groep zo’n 15 tot 25 procent van de bevolking; over het algemeen ‘white-collar’, eerder Democratisch dan Republikeins. Ze zijn ook eerder bereid de portemonnee te trekken voor digitale verhalen. Een krant als The New York Times weet hier optimaal van te profiteren, maar de plaatselijke krant van bijvoorbeeld Seattle niet; die blijft met hangen en wurgen in het oude verdienmodel hangen. Hoe rijker de doelgroep, des te beter het nieuws, zo schetste Benton deze ontwikkeling.