NOM Kids Monitor 2020 concludeert: kinderen vinden heel veel media leuk

NOM Kids Monitor 2020 concludeert: kinderen vinden heel veel media leuk

In de NOM Kids Monitor 2020 is het mediagedrag in brede zin van kinderen in kaart gebracht. Dat gaat om alle media: internet en social media, gamen, televisie kijken, tijdschriften en boeken lezen en bioscoopbezoek. Ook het gebruik van digitale apparaten en tal van interesses en activiteiten van kinderen zijn onderzocht.

Dit multi-cliënt onderzoek is in het najaar van 2020 uitgevoerd door GfK, onder ruim 1000 kinderen in de leeftijd van 6-12 jaar. De Stichting NOM is verantwoordelijk voor de technische begeleiding.

 Kinderen maken gebruik van tal van media naast elkaar. Het gebruik is relatief stabiel in vergelijking met drie jaar geleden. Veel kinderen lezen voor hun plezier een boek (84%) of een tijdschrift (61%) en een vijfde (20%) van de kinderen leest wel eens een krant. Bijna alle kinderen (95%) kijken wel eens televisie; ze zeggen wel minder vaak naar televisie te kijken. De meeste kinderen gaan ook wel eens naar de bioscoop (83%). Opmerkelijk is de toename van kinderen die zeggen naar vlogs te kijken: 77% (een stijging van18% in vergelijking met 3 jaar geleden) zegt dat vaak of af en toe te doen. Podcasts, worden door 19% van de kinderen beluisterd. Naast veelvuldig mediagebuik blijven kinderen vooral veel buiten en binnen spelen (98% resp. 93%). Ook gezelschapsspelletjes en puzzelen blijven enorm populair, 95% van kinderen doet dat vaak of af en toe.

 

Tv nog steeds meest bekeken

Van alle apparaten en devices wordt televisie nog steeds het meest gebruikt (95%). Tablet en smartphone staan op de tweede plaats (beide 85%), waarbij tablet meer door iets jongere kinderen wordt gebruikt en smartphone meer door iets oudere kinderen. Op televisie kijken ze vooral naar Netflix (68%) en uitgesteld naar tv-programma’s (60%). Op smartphone kijkt men filmpjes of maakt men zelf filmpjes en foto’s. De pc/laptop wordt nog steeds het meest gebruikt voor school.

Sociale media: TikTok op 1

Bij de sociale media is TikTok met stip op nummer 1 gekomen met 49% bereik onder 6-12 jarigen. Alle andere social media zijn gegroeid, behalve Facebook waarvan het gebruik hetzelfde is als drie jaar geleden (20%). Alle social media – behalve Facebook en Twitter – worden meer door meisjes dan door jongens gebruikt. Een meerderheid van kinderen (79%) zegt thuis afspraken te hebben over het gebruik van online activiteiten, vooral over het kijken naar filmpjes en spelen van games.