Nienke Faber: “Uitgangspunt is dat je vanuit jouw kracht en expertise de klant weet te bedienen”

Nienke Faber: “Uitgangspunt is dat je vanuit jouw kracht en expertise de klant weet te bedienen”

Nienke Faber is Business en innovatie designer bij Tom Orrow en heeft een brede ervaring in de uitgeefsector: LINDA.Magazine, Singel Uitgeverijen en Leopold & Ploegsma bij WPG Uitgevers. Zij is ook jurylid van Renew the Book. Vanuit die achtergrond geeft zij haar visie op innovatie in het boekenvak.

Wat is jouw visie op innovatie?

Goeie vraag! Interessant is dat iedereen hier een andere definitie aan geeft. Belangrijk vind ik dat het, na validatie, de problemen van je organisatie of gebruiker oplost. En door dit goed te doen, stijgen je kansen in de markt. Voor mij is innovatie altijd een online oplossing, maar dat komt vermoedelijk doordat ik online denk en georiënteerd ben.

Je hebt een sterke focus nodig om innovaties in je organisatie voor elkaar te krijgen. Hoofden moeten vrijgemaakt kunnen worden, mensen en agenda’s moeten vrijgemaakt worden en teams moeten gemotiveerd zijn. Je kunt niet simpelweg 1 fte aannemen en zeggen: ga jij maar innoveren. Je moet je organisatie erop inrichten en een cultuur organiseren waarin alles gezegd mag worden en fouten mogen worden gemaakt.

Innovatie hoeft niet van bovenaf opgelegd te worden, maar je hebt wel iemand nodig die het aanjaagt. Uit afdelingen en teams kan een goede energie voortkomen, waardoor nieuwe producten of businessmodellen kunnen ontstaan of samenwerkingen tot stand komen.

Wat is jouw visie op de boekenmarkt en de innovatiekansen daar?

De boekenmarkt is een steady markt, met een fantastisch sterk product. Ik probeer altijd te kijken of bestaande businessmodellen toepasbaar zijn in de boekenbranche. Bijvoorbeeld nu met coronageven muzikanten meer huiskamerconcerten. Zou dat ook toepasbaar zijn bij auteurs? Huiskamerlezingen? Uitgangspunt is dus dat je proposities bedenkt zodat je vanuit jouw kracht en expertise de klant weet te bedienen.

Voor zekerheid houd je vast aan het traditionele businessmodel in het boekenvak. Innoveren en ondernemen is risico’s nemen en onzekerheden aangaan. Het complexe van het boekenvak is dat er meestal weinig financiële ruimte is om risico’s te nemen en dus te innoveren. En dus moet je des te slimmer zijn!

Innovaties hoeven er in het boekenvak overigens niet altijd aan bij te dragen dat er meteen veel mensen meer gaan lezen. Het kan natuurlijk ook bijdragen aan het versterken van het imago van het boek en/of het imago van lezen als tijdverdrijf.

Hoe zie je jouw rol in de jury van Renew the Book?

Ik zit in de jury met een praktische pet op. Ik benader de inzendingen vanuit een marketingoogpunt. Is het vernieuwend? Opzienbarend? Is het uniek? Is het schaalbaar? Dat vind ik interessant. Maar het meest belangrijk is: lost het een probleem op, is het gevalideerd en heeft het potentie in de markt? Wat ik leuk zou vinden is als er verrassende en originele inzendingen worden ingestuurd. Dat bijvoorbeeld de CPNB samen met het CB een plan indient. Dat Matthijs Suidman Eveline Aendekerk gaat bellen en dat ze samen een innovatie indienen. Ik zou het ook leuk vinden dat iemand die al jaren met een idee rondloopt, nu zijn of haar plan indient. Misschien niet altijd om te winnen, maar wel om de ideeën en validiteit te toetsen aan de kennis en expertise van de jury. Want dat kan uiteraard ook al heel waardevol zijn!

Tot 15 januari 2021 kunnen innovaties worden ingediend op www.renewthebook.com.