Bekende ambassadeurs én Sinterklaas zeggen: Geef meer met een boek!
Uit consumentenonderzoek* blijkt dat boeken nog steeds behoren tot de allerhoogst gewaardeerde cadeaus. Dat boeken deze feestdagen niet mogen ontbreken, wordt kracht bijgezet door de cadeaucampagne Geef meer met een boek die het CPNB weer organiseert. Deze heeft dit jaar voor het eerst ook een speciale sinterklaas-editie.
Presentator Siham Raijoul en sportcommentator Jack van Gelder tippen kinderboeken als hét cadeau met grote meerwaarde. Ook Sinterklaas adviseert met een korte videoboodschap, gericht aan alle hulpsinterklazen, om kinderen boeken cadeau te doen: 'Daarmee maakt u ze extra blij, ik spreek uit jarenlange ervaring!' Boeken maken het verschil in de ontwikkeling van kinderen en zorgen daarnaast voor ‘een grote glimlach’, ‘mooie dromen’ en ‘avontuur’.
Ook met kerst onderscheiden boeken zich ten opzichte van andere cadeaus zoals bonbons, parfum, sokken, drank of woonaccessoires. Boeken zorgen voor verrijking en verdieping, verhalen bieden ontspanning en ontsnapping. Robert ten Brink geeft deze kerst met een boek ‘een brok in de keel’ cadeau. Ook ambassadeurs Diederik Jekel, Ellie Lust en Nadia Zerouali delen hun leesplezier en geven juist deze kerst een boek cadeau aan een familielid, vriend, of geliefde.
Eveline Aendekerk, directeur Stichting CPNB: ‘Elkaar in deze tijden een boek cadeau geven zal liefde en aandacht voor elkaar extra benadrukken en dat kunnen we goed gebruiken. Boeken zijn niet voor niets de allerhoogst gewaardeerde cadeaus. Nu veel culturele en sportevenementen niet doorgaan en musea, bioscopen en theaters gesloten zijn, kunnen boeken juist zorgen voor de nodige ontspanning. Een boek als steuntje in de rug is nu extra waardevol en echt een persoonlijk cadeau. Maar hoe fijn het ook is om drukke boekwinkels te zien vlak voor sinterklaas en kerst, dit jaar is dat niet verantwoord. Boekhandels hebben daarom allerlei creatieve oplossingen, zodat je ook de mooiste boeken cadeau kunt geven zonder de deur uit te hoeven! Mijn devies: geef meer met een boek, winkel slim en koop op tijd!’
Geef meer met een boek
Met de cadeaucampagne Geef meer met een boek worden cadeaugevers gestimuleerd om te kiezen voor het boek als cadeau. Ook zullen boekwinkels bedrijven bij hen in de buurt enthousiasmeren om een boek als kerstcadeau te geven aan werknemers. De uiteenlopende uitingen zijn te zien en horen via sociale media, online advertenties, buitenreclame (met dank aan JCDecaux), unieke boekenleggers en landelijke radiospotjes. In aanloop naar sinterklaas en kerst zullen cadeaugevers extra worden geholpen met inspirerende boekentips op www.geefmeermeteenboek.nl.
Lezerscommunity Hebban vult de campagne aan met een cadeaugids, waarin elke lezer boekentips op maat kan vinden.
Geef meer met een boek is in 2019 voor het eerst gelanceerd en is dit jaar herhaald met Valentijn, Moeder- en Vaderdag. Deze cadeaucampagne sluit naadloos aan bij de nieuwe strategie van de CPNB waarbij de lezer centraal wordt gesteld. Deze strategie bestaat er onder andere uit door middel van ambassadeurs de lezer te inspireren en te helpen met het kiezen van een boek. Het positioneren van het boek als een mooi cadeau met grote meerwaarde is in de nieuwe strategie één van de speerpunten. Uiteindelijk moeten door deze nieuwe aanpak meer mensen de weg naar de boekwinkel weten te vinden. Het is bij uitstek de boekwinkel waar cadeaugevers inspiratie kunnen opdoen en vakkundig kunnen worden geadviseerd met een passende tip, zodat ze met het perfecte cadeau de ander verrassen.
* Uit consumentenonderzoek door GfK in opdracht van Stichting Marktonderzoek Boekenvak is gebleken dat van de mensen die een boek cadeau kregen tijdens de feestdagen, 93% ‘(heel) erg blij’ is met het gekregen boek. Boeken behoren daarmee tot de allerhoogst gewaardeerde cadeaus en verslaan onder andere bonbons, verzorgingsproducten, kleding, drank, woonaccessoires en bloemen.