Sanoma, DPG en TMG stoppen met datadienst NLProfiel
Drie grote Nederlandse uitgevers hebben de afgelopen tijd een proef uitgevoerd met het gezamenlijk opbouwen van klantprofielen via NLProfiel. Als de proef is afgelopen, komt er geen vervolg. Dit komt door een beleidswijziging van de browserleveranciers die tevens advertentiemakelaar zijn: Google, Microsoft en Apple. Dit heeft projectleider Wouter Verhulst van NLProfiel bevestigd aan Adformatie.
Dat browsers geen third party cookies meer accepteren is al lang geleden aangekondigd. Ook andere browserbouwers zoals Mozilla (Firefox) en Opera hebben deze methode om mensen over het internet te volgen sterk beperkt of gestaakt. Dat heeft officieel te maken met de bescherming van de privacy, maar het versterkt ook de positie op de advertentiemarkt van de grote drie.
Of het een groot verlies is, is echter nog maar de vraag. De methode blijkt na al die jaren van beloften nog steeds niet het beloofde maatwerk te leveren, zoals iedereen weet die nog weken advertenties kreeg voorgeschoteld van de schoenen die inmiddels al ingelopen waren of de vakantiereis die alweer voorbij was.
Advertenties die aansluiten op de content van de site, of nog liever het specifieke artikel waar ze bij geplaatst worden, zijn effectiever. En die match kunnen uitgevers uitstekend maken.