Jaarcijfers CB 2019: groei in uitdagende markten

Jaarcijfers CB 2019: groei in uitdagende markten

Logistiek dienstverlener CB presenteert zijn jaarcijfers 2019. 2019 kenmerkte zich door groei in onder meer de distributie van het educatieve en wetenschappelijke boek, print on demand en in de Healthcaremarkt. Bovendien startte CB met de bouw van een nieuw, geautomatiseerd magazijn in Culemborg en verwierf het bedrijf positie in audioboekdistributie door de overname van Luisterhuis. De netto omzet over 2019 bedraagt € 94,9 miljoen, het bedrijfsresultaat € 9,8 miljoen.

Hans Willem Cortenraad, Algemeen directeur van CB: ‘Tijdens de afronding van ons jaarverslag zijn wij geconfronteerd met het coronavirus. Een gebeurtenis waarvan de gevolgen zowel op korte als lange termijn moeilijk te overzien zijn. Op dit moment heeft de veiligheid van onze medewerkers primaire aandacht direct gevolgd door de kwaliteit van de dienstverlening voor onze klanten. Als we terugkijken op 2019 kunnen we trots zijn op wat we samen hebben gerealiseerd.’

Vernieuwing
CB ontwikkelt zijn dienstverlening continu in aansluiting op markten in ontwikkeling. Zo startte het bedrijf met de bouw van een nieuw magazijn (oplevering 2021) dat past bij de trend van kleinere voorraden, meer verschillende producten en meer maar kleinere bestellingen. Daarnaast maakt CB gebruik van ‘predictive analytics’; datamodellen om logistieke ontwikkelingen te voorspellen. Aanpassingen in de organisatie en automatisering zijn gedaan om piekvolumes rond dagen als Black Friday, Cyber Monday, sinterklaas en kerst zonder vertraging te kunnen verwerken. CB zette in 2019 bovendien verder in op duurzaamheid en mocht de eerste Lean & Green-star in ontvangst nemen. In Culemborg opende CB een nieuw magazijn voor de opslag van producten onder een constante temperatuur.

Groei in sector Media
De mediatak van CB is in 2019 hard gegroeid in het educatieve en wetenschappelijke boek. De combinatie van print on demand met opslag en distributie speelt in op de actuele behoeften van de uitgevers. CB breidde daarnaast zijn distributiediensten uit met audioboeken waardoor klanten de logistiek van hun volledige portfolio (fysieke boeken, e-books en audioboeken) kunnen onder brengen bij één partner.

Ontwikkeling in sector Healthcare
CB’s dienstverlening rond de opslag en distributie van medische hulpmiddelen en verzorgingsproducten heeft zich in 2019 goed ontwikkeld. Nieuwe klanten zijn geworven en CB’s label Hulpmiddelbezorgd.nl is flink gegroeid door onder meer een intensieve samenwerking met apothekers. Bovendien legde CB in 2019 de basis voor SUP, een bestelplatform voor de thuiszorg.

Verbinden van bedrijven, mensen en goederen
Cortenraad: ‘Geen succes zonder mensen: zij maken het verschil. Samen bouwen we iedere dag aan een bedrijf waar de klant, betrouwbaarheid, verantwoordelijkheid en samenwerking de pijlers zijn. Zo zetten we in op multidisciplinaire samenwerking binnen de organisatie en een sterke band met onze klanten en partners. Samen hebben we een succesvolle invulling gegeven aan het verbinden van bedrijven, mensen en goederen in onze kernmarkten Media en Healthcare.’