Vriend van de show: donatie- en en interactieplatform voor podcasts

Vriend van de show: donatie- en en interactieplatform voor podcasts

Dag en Nacht Media lanceert het donatie- en interactieplatform Vriend van de Show.  Daar kunnen de luisteraars podcasters direct steunen met een donatie. Daarmee heeft het verdienmodel van podcasters straks twee pijlers: advertenties en donaties. Het platform kwam tot stand met steun van het Google News Initiative (GNI) en web-agency Digital Natives.

Vriend van de Show is een uitgebreider interactieplatform, gebaseerd op het idee dat enthousiaste luisteraars meer willen doen met hun favoriete shows dan alleen luisteren. Bijvoorbeeld met andere luisteraars napraten, extra informatie vinden in de rijke shownotes, zelf audioberichten insturen, of direct tegen de podcasters praten. Doneren zal voor sommige luisteraars de enige vorm van interactie zijn, maar voor een ander deel van het publiek een van de vele vormen van interactie.

Uiteindelijk wordt Vriend van de Show een app. "We verwachten dat de meeste gebruikers verslingerd zijn geraakt aan de grote luisterapps als Spotify en iTunes. Maar voor die één of twee shows waarmee je meer wil doen dan luisteren is daar Vriend van de Show. In eerste instantie dus een tweede app naast je favoriete luisterapp. Maar wie weet bouwen we zo stevig door dat je Vriend van de Show straks voor al je podcasts gaat gebruiken."

De standaard donatie bedraagt € 2,50 maar de podcaster mag er zelf ook voor kiezen om een hoger bedrag te vragen, bijvoorbeeld voor shows die duurder zijn om te produceren. Luisteraars moeten die maandelijkse donatie per jaar vooruit betalen, om te besparen op de kosten die horen bij elke transactie. Een eenmalige bijdrage behoort echter ook tot de mogelijkheden.

"Een andere beslissing was om eerst een webplatform te bouwen voordat we een app maken. Dat doen we omdat apps nu eenmaal wat meer werk vragen als je zowel Android als iOS wil ondersteunen. Maar ook omdat podcasters over het algemeen nog geen sites hebben en daarmee geen mooie uitstalling van hun afleveringen. Dat probleem konden we gelijk voor ze oplossen. Vriend van de Show bestaat dus uit showpagina’s voor podcasters, een thuisbasis op het web. Luisteraars kunnen met één account overal reageren en doneren, zoveel als ze willen."

"Met Vriend van de Show hopen we podcasters een eigen kanaal naar hun publiek te geven dat ze kunnen uitbouwen en onderhouden. Dat is belangrijk in de snel veranderende podcastwereld waarin de grote platformen met geld smijten en allemaal hun eigen hekje om de content willen zetten. Wij zouden graag voorkomen dat podcasts straks allemaal achter de betaalmuur verdwijnen. Voor nu blijft alles beschikbaar voor iedereen en heeft iedereen toegang tot dezelfde afleveringen, ongeacht of je donateur bent. In de toekomst gaan we zorgen dat je ook privé afleveringen kan maken voor je donateurs, maar uit ons eigen onderzoek blijkt dat luisteraars niet per se extra content willen in ruil voor hun donatie. Dat is meer een leuk extraatje."