USA; meer dan 1 miljoen nieuwe digitale abonnees voor kranten
De Corona-crisis wordt gezien als een katalysator van ontwikkelingen, op alle gebieden. Als we kijken naar internationale ontwikkelingen lijkt het dat de crisis vooral digitale abonnementen een extra boost heeft gegeven. In de USA konden de grote nieuwsmedia meer dan 1 miljoen nieuwe digitale abonnees bijschrijven.
Een onderzoek door Press Gazette heeft uitgewezen dat de eerste maanden van 2020 voor nieuwsmedia in de USA goed waren voor een groei van meer dan 1 miljoen digitale abonnees.
Een aantal succesvolle voorbeelden:
- The Los Angeles Times zag een groei van 83.000 (eind 2019) naar 227.000 aan betaalde digitale abonnementen.
- The Boston Globe groeide met 60.000 naar 205.000. De hoofdredacteur van deze krant geeft aan dat men 7 jaar heeft gedaan om 100.000 digitale abonnees te krijgen en dat in de laatste maanden dat getal verdubbeld is.
- The New York Times Company publiceerde onlangs de cijfers over Q1 waarin het al aangaf dat in het eerste kwartaal een record aan nieuwe digitale abonnementen is behaald, eind maart had de NY Times meer dan 5 miljoen digitale abonnees, een groei van bijna 600.000 ten opzichte van eind 2019.
- The Wall Street Journal zag een groei in de eerste 5 maanden van 2020 van 271.000 digitale abonnees wat het totaal nu op 2.2 miljoen brengt
- Gannet, onder meer eigenaar van USA Today en meer dan 260 lokale nieuwsmedia, zag een groei van 6% bij de digitale abonnees: Zij noteren nu 863.000 digitale abonnementen.