Zet innovatie op de agenda en begin er gewoon mee

Zet innovatie op de agenda en begin er gewoon mee

De uitgeefmarkt heeft het afgelopen decennium als geen ander de gevolgen ondervonden van digitalisering, disruptieve ontwikkelingen, mobiele technologie en kunstmatige intelligentie. Hoewel innovatie bij veel uitgeverijen hoog op de agenda staat, blijkt het daadwerkelijk nemen van de benodigde stappen in de praktijk lastig te zijn. Terwijl innovatie niet alleen is weggelegd voor grote partijen met veel tijd en geld: subtiele strategische veranderingen kunnen juist binnen kleinere uitgeverijen grote veranderingen kunnen teweegbrengen.

Vooruitgang is persoonlijk

Uitgeverijen verschillen enorm van elkaar: van internationale concerns, middelgrote ondernemingen tot kleine familiebedrijven. De omvang en markt spelen een belangrijke rol bij het bepalen welke vormen van data-analyse nuttig zijn. Vooruitgang betekent hierdoor voor iedere uitgeverij iets anders. Veel uitgeverijen vrezen dat innovatietrajecten lang duren en (te) duur zijn. Dit hoeft echter helemaal niet het geval te zijn. Een traject kan laagdrempelig gestart worden, bijvoorbeeld met een strategische roadmap voor IT-innovatie, en kan al snel tot bruikbare resultaten leiden. Zo zijn er veel verschillende kleinschalige innovatiemogelijkheden, bijvoorbeeld krachtige mogelijkheden om rapportages te maken over alle relevante bedrijfsgegevens (power BI-rapporten). Daarnaast kunnen uitgeverijen advies inwinnen over vraagstukken rond de slimme toepassing van data, waarmee ze een stap kunnen maken richting een modernere en meer efficiënte bedrijfsvoering.

Een scala aan mogelijkheden

Door standaardisatie zijn met behulp van kunstmatige intelligentie en machine learning veel toepassingen ontstaan die bij uitgeverijen ingezet kunnen worden. Voorbeelden van bestaande mogelijkheden zijn digitaliseringsoplossingen (bijvoorbeeld platforms die klantgegevens samenbrengen) en mixed reality (de combinatie van beelden van de werkelijkheid met gegevens).

Data-analyse kan ingezet worden om beter inzicht in de bedrijfsvoering te krijgen. En daarmee wordt duidelijk waar geld bespaard en verdiend kan worden. Er zijn bijvoorbeeld tools om gegevens uit verschillende databases en processen met elkaar te verbinden, zodat er een completer beeld van de bedrijfsvoering ontstaat. Daarnaast bestaan er analysetools die uit een enorme berg data trends kunnen onderscheiden die voor het menselijk oog verborgen blijven. Andere tools kunnen voorspellen wat de gevolgen van bepaalde strategische beslissingen kunnen zijn. Customer Insights biedt bijvoorbeeld volledig inzicht in de klantgegevens en zorgt ervoor dat alle beschikbare klantdata in één overzicht zijn te zien. Op basis hiervan kan de uitgever onderbouwde strategische beslissingen nemen.

Innovatie: een kwestie van doen

Stel een strategische roadmap op en laat die leidend zijn voor welke tools het beste waar, wanneer en hoe ingezet kunnen worden om de ambities te realiseren. Bij de inzet van datatools staan de ambities en knelpunten van de organisatie centraal. Deze kunt u als uitgever zelf instellen. De boodschap is simpel, maar krachtig: zet innovatie op de agenda en begin er gewoon mee.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Broad Horizon, partner van Inct. Being Ahead, one step at a time. Dat is waar wij bij Broad Horizon in geloven. Digitalisering is niet iets dat je wilt doorvoeren; het is iets dat je wilt zijn. Digitalisering in het DNA van jouw organisatie. Wij helpen organisaties zich voortdurend aan te passen aan een steeds veranderende markt. Benieuwd naar hoe Broad Horizon jouw organisatie kan helpen? Bezoek dan eens onze website en laat je inspireren.