NU.nl vernieuwt en neemt afscheid van linkermenu

NU.nl vernieuwt en neemt afscheid van linkermenu

NU.nl heeft een redesign van de website doorgevoerd. Het nieuwsplatform neemt met het vernieuwde uiterlijk afscheid van de vertrouwde structuur met een menu aan de linkerkant, waarmee het twintig jaar geleden ooit begon. 

Op het vernieuwde NU.nl is meer ruimte voor het nieuwsoverzicht gecreëerd, zodat gebruikers nog beter en sneller kunnen zien wat er nu in de wereld gebeurt. Grotere tekst leidt tot een betere leesbaarheid en meer witruimte zorgt voor een rustige ervaring, zodat het nieuws nog beter tot zijn recht komt.

NU.nl is in 1999 begonnen en in de loop der tijd uitgegroeid tot het meest populaire nieuwsplatform van Nederland, met inmiddels acht miljoen unieke bezoekers per maand. Het merk voerde in de afgelopen jaren verschillende redesigns door om de gebruikservaring te verbeteren. “Maar aan het linkermenu durfden we eigenlijk nooit te zitten”, zegt Jurre de Ruiter, Head of Product van NU.nl. “Dat menu zorgde in het geheel, met het nieuwsoverzicht in de middelste kolom, toch voor het vertrouwde NU.nl-gevoel.”

Aan dit redesign zijn dan ook veel onderzoeken en tests voorafgegaan. “Zo leerden we dat onze bezoekers het waarderen als we de tekst vergroten en meer witruimte toepassen, waarmee de leesbaarheid en het overzicht verbetert. Dat konden we echter alleen doen door meer ruimte te creëren. Die ruimte hebben we nu aan de linkerkant gevonden, ook omdat we merkten dat bezoekers via het nieuwe menu bovenin ook prima onze verschillende rubrieken weten te vinden. We zijn er inmiddels van overtuigd dat dit redesign de ervaring verbetert en het NU.nl-gevoel overeind blijft. Bovendien zorgen we er met dit redesign voor dat de website meer gaat lijken op onze apps en dat we bezoekers over al onze producten heen dus een vergelijkbare ervaring bieden.”

Het vernieuwde NU.nl is vanaf donderdag voor iedereen te gebruiken. Normaal gesproken kiest het team ervoor om grotere aanpassingen geleidelijk door te voeren, zodat gebruikers de tijd krijgen om aan aanpassingen te wennen. “Het bezoeken van NU.nl is voor veel van onze bezoekers toch een soort routine. In dit geval hebben we de verschillende aanpassingen allemaal getest en is nu het moment om het redesign in zijn geheel door te voeren”, aldus De Ruiter.