Hoelang de intelligente lockdown nog duurt horen we volgende week, maar de collectieve campagne #ikleesthuis, opgezet door het boekenvak naar aanleiding van de coronacrisis, wordt in ieder geval verlengd tot ten minste eind mei.
Tot nu toe is de campagne een succes en wordt de hashtag #ikleesthuis veel gebruikt op sociale media. In aanvulling op de al lopende online campagnes en radiocommercials worden er nieuwe tv-commercials uitgezonden en printadvertenties in kranten geplaatst. Daarnaast wordt een aantal auteurs gevraagd om korte verhalen te schrijven en voor te lezen. Deze worden verspreid door DPG Media, Hebban en de KB.
De actie #ikleesthuis is tevens bedoeld als een steuntje in de rug voor alle boekhandels in Nederland. Daarom komt de nadruk van de campagne nu meer te liggen op het kopen van boeken bij de favoriete (lokale) boekhandel. Uitgevers wordt gevraagd om hun auteurs uit te nodigen mee te doen aan de campagne, door bijvoorbeeld een foto van hun favoriete boekhandel te plaatsen. Ook het delen van andere uitingen met #ikleesthuis wordt aangemoedigd.