Conde Nast verwijdert paywall in groot aantal landen
Conde Nast, een Amerikaanse uitgeverij van magazines met titels als Vogue, Vanity Fair, GQ en Glamour, haalt internationaal de paywall neer voor deze titels en biedt veel content nu gratis aan. De uitgeverij wil in deze tijden ook entertainment bieden, maar ziet tegelijkertijd een mooie kans voor het post-corona tijdperk.
De websites van Conde Nast titels zijn nu gratis toegankelijk en er worden ook speciale digitale edities gepubliceerd, extra nieuwsbrieven en artikelen. Het gaat hierbij dus niet alleen om content die gerelateerd is aan de crisis, zoals een aantal nieuws media die de paywall hebben weggehaald bij nieuws en achtergronden over het virus
Condé Nast houdt zich ook bezig met actief promoten van de maatregelen die nu gelden door consistent het gebruiken van hastags als #stayhome en #staysafe.
Voorbeelden van extra acties zijn onder meer dat Condé Nast Italië nu 3 maanden lang alle content heeft open gezet en dat Vanity Fair twee speciale edities heeft gepubliceerd die ook gratis zijn verspreid. In Duitsland zijn Vogue, GQ en Architectural Digest digitaal gratis verkrijgbaar. In andere landen waar de uitgever actief is, zoals Frankrijk, Spanje en de UK, zijn er acties waarbij voor een bepaalde tijd gratis toegang tot online content wordt aangeboden
De media-industrie ziet een duidelijke toename in het verkeer naar websites nu iedereen van huis werkt. Die toename kan op dit moment niet echt in geld worden omgezet omdat adverteerders hun budgetten veelal hebben bevroren. Het weghalen van de betaalbarriere en het aanbieden van speciale edities kan een mooie manier zijn voor uitgevers om nieuw publiek te bereiken en wie weet wat daar allemaal mee gedaan kan worden als straks de crisis achter ons ligt.