Simon & Schuster staat in de etalage

Simon & Schuster staat in de etalage

Simon & Schuster staat in de etalage: de eigenaar, ViacomCBS,  beschouwt de uitgeverij niet meer als kernactiviteit. Het bijna 100-jarige Simon & Schuster is één van de meest toonaangevende uitgeverijen in de USA.

ViacomCBS is met een gecombineerde jaaromzet van US$ 28 miljard een van de grootste mediaconglomeraten van de wereld. In het portfolio van ViacomCBS zitten onder meer filmstudio Paramount Pictures, muziekzender MTV en de Nickelodeon Group. Daarnaast bezitten CBS en Viacom nog tal van andere tv-zenders, websites, productiehuizen en uitgeverijen.

"We hebben dit besluit genomen want de uitgeverij is te weinig 'video-based'. Er is geen synergie met onze andere activiteiten. Zodra de markt een beetje stabiliseert zullen we gaan kijken naar strategische alternatieven voor Simon & Schuster", zegt Bob Bakish, CEO van ViacomCBS. Bronnen zeggen dat de vraagprijs rond de 1.2 miljard zal liggen

Volgens de Wall Street Journal zullen andere grote uitgevers zoals HarperCollins en Hachette zeker interesse gaan tonen. Simon & Schuster had in 2019 een moinder jaar, de omzet daalde met 1.3%. Tot de auteurs die bij Simon & Schuster publiceren behoren grote namen aan Stephen King, Bob Woodward, Hillary Clinton, Mary Higgings Clark en klassiekers als Hemingway en Scott Fitzgerald

CEO Carolyn Reidy van Simon & Schuster stelt het personeel in een interne memo gerust. "Wat er ook gebeurt, het zal niets veranderen aan wat Simon & Schuster is: een fantastische uitgeverij en één van de bekendste uitgeefmerken in de wereld met een rijke historie en een mooie toekomst. We zijn een bedrijf dat altijd de uitdagingen die het tegenkwam is aangegaan".

Tegelijkertijd is duidelijk dat moedermaatschappij ViacomCBS het moeilijk heeft. Over het laatste kwartaal in 2019 werd minder omzet en een verlies gerapporteerd. Analisten hebben zo hun zorgen over de strategie van het bedrijf als het gaat om het streamen van (video)content

COE Bakish onteknt dat echter en stelt dat het bedrijf wel degelijk groeit als het gaat om streaming en er echt 'een momentum is'.