Barnes & Nobles en Penguin Random House cancelen ' The Diverse Editions'
In het kader van Black History Month in de USA hadden boekhandel Barnes & Noble en Penguin Random House een promotie-actie bedacht onder de naam 'Diverse Editions'. Een lading van kritiek zorgt ervoor dat het idee nu van de baan is.
De 'Diverse Editions' zouden uitgaven zijn van klassiekers met op de cover niet een wit persoon, maar een gekleurd iemand: bijvoorbeeld Frankenstein, Moby Dick en Dr. Jekyll and Mr. Hyde. Hierboven een aantal voorbeelden van de covers.
De boeken zouden exclusief zijn voor Barnes & Nobles winkel op 5th Avenue in New York. Daar zou deze week een kick-off zijn met een panel-discussie. Idee achter de Diverse Edition was de vraag 'hoe zou het zijn zijn als je favoriete literaire personage de diversiteit van de USA zou reflecteren'. De actie was deels geïnspireerd doordat een zwarte actrice, Noma Dumezweni, op dit moment in de toneelversie van Harry Potter de rol van Hermione Granger speelt. Het initiatief werd geleid door een aantal Afro-Amerikaanse managers in de uitgeefsector en ook de ontwerpers van de covers hadden allemaal een verschillende achtergrond als het gaat om ras en ethniciteit.
Toch ontsond er op social media direct een discussie waarbij er vaak werd gewezen op hetfeit dat de auteurs van deze boeken allemaal 'witte auteurs' zijn en dat de meeste personages ook worden voorgesteld als 'wit'. Deze discussie werd verder nog verwaterd doordat anderen er op wezen dat Alexander Dumas ook een gemengde achtergrond had. Maar de zwaarste kritiek was toch dat velen zich afvroegen waarom er niet gewoon beoeken van 'gekleurde auteurs' werden gepromoot. Auteur Porochista Khakpour schreef bv: "Good job you managed to make diversity look racist, a real talent of white America!" en Eric Jerome Dickey: "How’s about just putting my novels and novels by other POC up front and on display? We have amazing covers of black people who represent characters that actually appear in our labors of love. Can’t browse what you can’t see and can’t buy what’s not stocked. Thanks in advance."
Barnes & Nobles meld in een statement over het cancelen van het initiatief dat men overtuigd was dat deze manier van pormotie het bewustzijn en de discussie tijdens de Black History Month zou aanwakkeren en dat men met veel verschillende partijen, waaronder scholen, had samengewerkt. De boekhandel geeft ook aan dat het weld orogaat met het promoten van boeken geschreven door 'writers of color'.
Penguin Random House heeft daarnaast een campagne 'Black Stories have Power' die erop gericht is om lezers uit te nodigen om verhalen door zwarte auteur die impact hebben gemaakt te delen.