Nieuwsmedia versterken digitale positie

Nieuwsmedia versterken digitale positie

Nieuwsmedia hebben hun online positie versterkt. De consumptie van nieuws op de smartphone is het afgelopen jaar opnieuw toegenomen, net als het lezen van de digitale kopie van de krant.

Dat blijkt uit het onderzoek Trends in Digitale Media van GfK, dat op 27 januari is gepubliceerd. Ook nieuws in de vorm van korte video’s bereikt inmiddels een breed publiek. Kansen voor nieuwsmedia liggen er bij de snelle opmars van digitale home assistents en bij de groeiende populariteit van podcasts.

Crossmediaal
De meeste Nederlanders nemen het nieuws tot zich via een mix aan mediakanalen. Ook bij dagbladmerken is crossmediale nieuwsconsumptie de norm is geworden. Van de 79 procent Nederlanders die dagbladnieuws volgen, bekijkt ruim de helft zowel het gedrukte als het digitale nieuws. Opvallend is het hoge aantal senioren dat het nieuws zowel in print als digitaal consumeert. Voornamelijk jongvolwassenen volgen het nieuws uitsluitend digitaal.

Leesduur
De crossmediale nieuwsconsumptie komt tot uitdrukking in de leesduur. Van de 32 minuten die Nederlanders dagelijks aan dagbladcontent besteden, gaat ruim de helft naar digitale kanalen. De smartphone eist daarbinnen de meeste tijd op, gevolgd door pc/laptop en de tablet.

Over Trends in Digitale Media
Het onderzoek Trends in Digitale Media is uitgevoerd door GfK in samenwerking met onder meer NDP Nieuwsmedia. De steekproef bestaat uit 1.280 Nederlanders van 13 jaar of ouder en is representatief voor 14.020.762 internetters. Het onderzoek wordt sinds 2011 jaarlijks uitgevoerd en gaat in op het gebruik van mobiele devices in het algemeen en voor het gebruik van media in het bijzonder.

Bron: NDP Nieuwsmedia