Uitgevers tegen Ja/Ja-sticker
Het opt-in-systeem voor ongeadresseerd reclamedrukwerk is funest voor de lokale journalistiek, stelt de NNP. Samen met DPG Media, NDC Mediagroep en BDU Media protesteert de NNP tegen dit systeem.
Uitgevers van huis-aan-huis-kranten, verenigd in de NNP, hebben in een brandbrief aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en mediaminister Slob gewaarschuwd voor de gevolgen van het opt-insysteem voor de verspreiding van ongeadresseerd reclamedrukwerk, de Ja/Ja-sticker. De branchevereniging stelt dat behalve de lokale journalistiek ook 450 miljoen euro aan advertentie-inkomsten op het spel staat.
De gemeente Utrecht die om papierverspilling tegen te gaan heeft besloten om reclamefolders én huis-aan-huiskranten uit de brievenbussen te weren, lijkt navolgingte gaan krijgen. In plaats van het bestaande en beproefde systeem waarmee inwoners met een Ja/Nee- of Nee/Nee-sticker ongewenst drukwerk kunnen weren, geldt in Utrecht: geen sticker, geen drukwerk.
In Rotterdam stelden de lokale politiek en uitgevers in goed overleg een minimumpercentage aan redactionele inhoud vast waaraan huis-aan-huiskranten moeten voldoen om niet als (verkapte) reclamefolder te worden beschouwd.
De NNP wil met de minister en VNG bespreken of hierover een landelijk gedragen afspraak kan worden gemaakt.