Grote mediabedrijven jagen op Podcast startups
De groeiende populariteit van podcasts zorgt ervoor dat podcast-startups interessant worden voor grote mediabedrijven. Spotify en The New York Times hebben naar verluid miljoenen over voor nieuwe, succesvolle podcast-bedrijven.
Spotify schijnt volgens insiders hun oog hebben laten vallen op The Ringer, een nieuw bedrijf opgericht door voormalig ESPN columinst Bill Simmons. Het bedrijfje produceert zo'n 30 podcasts en de vraagprijs zou 200 miljoen dollar zijn. Volgens kenners heeft Spotify interesse omdat het hard op zoek is naar eigen content om zich te onderscheiden van andere aanbieders zoals Apple Music en Amazon Music. Vorig jaar kocht Spotify al podcast startups, Gimlet Media en Anchor FM voor ongeveer 335 miljoen dollar
The New York Times, dat zelf een zeer succesvolle podcast heeft, The Daily, zit achter een ander podcast-bedrijf aan: het bedrijfje dat onder meer 'The Serial' heeft gemaakt. The Serial is een zeer populaire true-crime podcast die meer dan 300 miljoen keer is gedownload.
De eigen podcast van The New York Times krijgt veel goede recensies en is zeer succesvol. De afleveringen duren gemiddeld zo'n 25 minuten en zijn dus zeer geschikt voor forenzen: een aflevering is makkelijk tijdens het woon-werkverkeer af te luisteren. The New York Times podcast is een voorbeeld hoe uitgevers makkelijk hun content via audio een tweede leven kunnen geven. Podcasts zijn makkelijker te consumeren dan de papieren versie of een digitale krant, omdat de consument tijdens het luisteren allerlei andere dingen kan doen: reizen van en naar werk, sporten e.d. Daarnaast is extra voordeel dat podcast via het mobieltje toegankelijk zijn. Verdienmodellen voor podcasts zijn er door korte reclames in te voegen of allerlei vormen van branded content.