Hearst lanceert 'One Hearst Europe'-strategie

Hearst lanceert 'One Hearst Europe'-strategie

Vorige week kwam het opmerkelijk nieuws dat Luc van Os stopt als CEO van Hearst Nederland. Wellicht dat de nieuwe One Hearst Europe-strategie die het concern heeft gelanceerd hier een rol in heeft gespeeld.

De 'One Hearst Europe'-strategie is bedoeld om de verschillende Europese vestigingen van het Amerikaanse concern meer te laten samenwerken, schaalvoordelen te benutten en daar waar mogelijk delen in elkaar te schuiven. Hearst heeft vestigingen in Nederland, de UK, Spanje en Italië. Door de herstructurering moeten titels en teams meer functioneel geordend worden dan naar land.

Volgens James Wildman, president van Hearst Europe, moet de herstructurering van de business over de markten heen zorgen dat het concern innovatiever en effectiever te werk kan gaan. De strategie heeft drie pijlers: digitale versnelling, diversificatie als het gaat om omzet en groei in print. Daarvoor zijn vier Europese divies bedacht: Central Operations, B2C, B2B en HR. Deze divisies zullen best practices gaan delen en ook nauw samenwerken over de nationale markten heen. Per land zal een 'country manager' worden benoemd die de lokale business onder zich heeft. 

Voor de verschillende onderdelen zijn inmiddels een aantal nieuwe functies in het leven geroepen die centraal de vier divisies zullen aansturen: Claire Blunt, CFO en COO van Hearst UK, zal de centrale operaties leiden als CFO , COO en Data-Officer. De B2C markt, content en consumer- divisie genoemd, wordt geleid door de CEO van West Europa, de italiaan Giacomo Moletto. James Wildman zal de B2B voorlopig op zich nemen naast zijn huidige rol en Chief People Officer Surinder Simmons wordt Chief People Officer, Hearst Europe (HR).