Luc van Os stopt als CEO van Hearst Nederland

Luc van Os stopt als CEO van Hearst Nederland

Luc van Os is vandaag afgetreden als Chief Executive Officer van Hearst Netherlands. Van Os werkte de afgelopen 24 jaar voor Hearst Netherlands en haar rechtsvoorgangers Hachette Filippacchi Media en Quote Media, waarvan de laatste twaalf jaar als CEO. 
 
Onder Van Os’ leiding is de uitgever van Quote en ELLE uitgegroeid tot de grootste Nederlandse tijdschriftenuitgever. Niet alleen haalde hij Harper’s BAZAAR naar Nederland, hij bracht ook Hearsttitels die bij andere Nederlandse uitgevers in licentie werden uitgegeven, zoals Cosmopolitan en Esquire, onder bij Hearst Netherlands. In 2017 nam de uitgever de Nederlandse tak van Gruner+Jahr over, waarmee het de eerste onderneming binnen de tijdschriftentak van Hearst wereldwijd werd, die niet alleen Harper’s BAZAAR en ELLE maar ook Vogue onder één en hetzelfde dak uitgaf. 

"Acht jaar lang onderdeel te zijn van Hearst en deze onderneming als CEO van Hearst Netherlands te vertegenwoordigen was niet alleen een voorrecht maar ook een geweldige ervaring", zegt Van Os. "We zijn in deze periode getransformeerd van een traditionele tijdschriftenuitgever in een onderneming met nieuwe inkomstenstromen: digitaal adverteren, events en andere aan de tijdschriftenuitgeverij gelieerde activiteiten zoals het creëren van branded content voor onze adverteerders op diverse platformen. Het uitgeven van tijdschriften is nog steeds de basis voor onze business, maar inmiddels bereiken onze merken meer mensen dan ooit door de digitale distributiemogelijkheden en de nieuwe diensten die we leveren."
 
In een gesprek met Quote kijkt Van Os terug op zijn carriere bij Hearst (en voorgangers) en licht hij zijn vertrek toe:

"Ik vind zelf 24 jaar heel lang. En meer dan 10 jaar CEO eigenlijk al te lang. ‎Ik wil graag ook nog wat anders doen en ik denk dat de consolidatie in Nederland is afgerond. De integratie van de verschillende bedrijven is nagenoeg klaar. Een echte opvolger krijg ik trouwens niet; Hearst heeft er voor gekozen geen nieuwe CEO aan te stellen. Lokaal komt er wel een first in command maar dat zal Hearst eerdaags zelf bekend maken. Ik sta helemaal achter de richting die Hearst op gaat."

"Voorlopig ga ik even niks doen. Ik heb een jaar geleden een klein belang kunnen kopen in Misset Uitgeverij, de uitgever van De Boerderij in Doetinchem. IJzersterk merk en zeer hoogwaardige need to know content, subscription driven - excuus voor mijn Engelse lingo. Daar ben ik stille aandeelhouder en wie weet kan ik een helpende hand ergens bieden. Verder ga ik eens nadenken en zien wat er gebeurt. De laatste jaren zijn best intensief geweest."