CPNB start campagne om 'boek als cadeau' te promoten

CPNB start campagne om 'boek als cadeau' te promoten

Uit onderzoek  blijkt  dat mensen het geven van boeken ervaren als iets zeer persoonlijks in vergelijking met veel andere type cadeaus. Toch behoren boeken nog niet tot de populairste cadeaus om te geven. Cadeaugevers vinden het namelijk lastig een passend boek uit te kiezen. Om het belang van het boek als cadeau te onderstrepen en cadeaugevers te helpen met kiezen en ze naar hun boekwinkel door te verwijzen, organiseert de Stichting CPNB de bewustwordingscampagne: Geef meer met een boek.

Tot en met de kerst zullen aan de hand van vijf thema’s tientallen boeken worden getipt als cadeau met grote meerwaarde. Dit is te zien via social media, online advertenties en op www.geefmeermeteenboek.nl.

Om te helpen kiezen zullen vijf prominente Nederlanders, die goed en geloofwaardig passen bij de verschillende thema’s, hun favoriete cadeauboek delen. Rutger Bregman, Yvette van Boven, Jochem van Gelder, Saskia Noort en Yousef Gnaoui (rapper Sef) bijten het spits af. Zij delen hun leesplezier en geven deze kerst een boek cadeau aan een vriend, familielid of geliefde!

Vijf thema’s
Boeken zijn unieke cadeaus, en vijf thema’s maken duidelijk wat je allemaal met een boek kunt geven. Dit zijn vaak meerdere ervaringen, uiteenlopend van kleine maar krachtige gevoelens, zoals ontspanning en ontroering, tot grote zaken zoals inspiratie en verdieping, waardoor een boek iets kan bijdragen aan de maatschappij of het persoonlijke leven van de ontvanger.

Geef deze kerst…

  • Een nieuwe smaak met inspirerende (kook)boeken over koken, lekker eten, (na)tafelen, gastronomie en culinaire cultuur
  • Een slapeloze nacht met spannende boeken zoals detectives, misdaad, true-crime, (literaire/psychologische) thrillers of gruwelijke non-fictie.
  • Stof tot nadenken met boeken die zorgen voor verdieping of verrijking. Boeken waar je iets van leert; met name non-fictie over tal van onderwerpen zoals techniek, privacy, wetenschap, duurzaamheid of bijvoorbeeld filosofie.
  • Een steuntje in de rug met inspirerende en verrijkende non-fictieboeken over sporten, afvallen, psychologie, mindfulness, lifestyle, maar ook biografieën.
  • Een brok in de keel met (literaire) boeken die verbinden, emotioneren of ontroeren.

Kracht van de herhaling
De cadeaucampagne Geef meer met een boek is zo ontwikkeld dat deze op meerdere cadeaumomenten georganiseerd kan worden. Te denken valt aan Vaderdag, Moederdag, Valentijn, Sinterklaas en Kerst. Tijdens Kerst 2019 organiseren we de campagne voor het eerst en in 2020 zal deze zich vaker herhalen. ‘Geef meer met een boek’ sluit naadloos aan bij de nieuwe strategie van de CPNB waarbij de lezer centraal wordt gesteld. Deze strategie bestaat er onder andere uit door middel van ambassadeurs de lezer te inspireren en te helpen met het kiezen van een boek. Het positioneren van het boek als een mooi cadeau met grote meerwaarde is in de nieuwe strategie één van de speerpunten. Uiteindelijk moeten door deze nieuwe aanpak meer mensen de weg naar de boekwinkel weten te vinden. Het is bij uitstek de boekwinkel waar cadeaugevers inspiratie kunnen opdoen en vakkundig kunnen worden geadviseerd met een passende tip, zodat ze met het perfecte cadeau de ander kunnen verrassen.

Inspirerende cadeauboeken op Hebban.nl
Op Hebban.nl worden de verschillende thema’s uitgelicht met inspirerende boekenlijsten. Ook is er een cadeautipper waarin Hebban-recensenten en lezers op aanvraag boekentips op maat leveren.

Steun vanuit het bedrijfsleven
De uitdagingen waar de Stichting CPNB en de boekenbrache voor staan zijn groot. Alle hulp is nodig om Nederland meer te laten lezen, ook steun vanuit het bedrijfsleven is hierbij cruciaal. Partners van de CPNB zoals NS, NBD Biblion en TUI zijn hier mooie voorbeelden van. Ook de Volksbank, moederbedrijf van o.a. SNS en ASN Bank, wil lezen stimuleren vanuit de overtuiging dat goed kunnen lezen je kansen op een succesvol leven vergroot. De Volksbank zet zich op verschillende manieren in voor een beter Nederland en dus ook door leesvaardigheid te stimuleren. Dat het boek een waardevol cadeau is, omarmt de Volksbank met de duurzame kerstactie ‘Boek van jou, voor een ander’, daarbij krijgen medewerkers van de Volksbank de kans om een mooi boek voor een ander uit te zoeken en/of te doneren.