Publiek voor Podcast groeit substantieel
Podcasts worden steeds populairder in Nederland: ruim 5 miljoen Nederlanders luisteren regelmatig naar podcasts. Dat blijkt uit de Markteffect Podcast Monitor, een representatief onderzoek onder 1.039 Nederlanders dat in november voor de tweede keer werd uitgevoerd.
Daarmee is het aantal luisteraars naar podcast behoorlijk gestegen ten opzichte van de vorige meting in mei 2018. Toen luisterde ruim een kwart van de Nederlanders (28 procent) wel eens naar een podcast. Nu zijn dat vier op de tien Nederlanders (39 procent), wat neerkomt op zo’n 5,3 miljoen Nederlanders.
Eén op de vijf Nederlanders luistert momenteel één keer per week naar een podcast. Het blijkt dat mannen, hoger opgeleiden en jongeren de meest fervante podcast-luisteraar zijn.
De reden om een podcast te beluisteren is over het algemeen ontspanning en amusement, maar een kwart van de podcastluisteraars luistert (ook) vanwege zakelijke doeleinden naar podcasts, waaruit blijkt dat ook de zakelijke doelgroepen steeds beter te bereiken zijn met het medium.
Gemiddeld wordt er ruim een uur per week naar podcasts geluisterd, en dan vooral thuis en via Spotify op de mobiele telefoon. Podcasts over muziek en nieuws en politiek zijn het best beluisterd. De verwachting is dat het podcastgebruik alleen maar verder zal toenemen, twee derde van de Nederlanders die momenteel niet naar podcasts luistert, verwacht dit in de toekomst wel te gaan doen.