De gebarsten bubble van Vice Media

De gebarsten bubble van Vice Media

Ooit werd Vice door velen gezien als het mediabedrijf van de toekomst, jong, vernieuwend en veelbelovend. Een internationaal mediabedrijf met 3000 medewerkers, maar nu lijkt de bubble te barsten: een flinke krimp dreigt.

NRC bericht in een artikel dat het niet allemaal rozegeur en maneschijn is bij Vice Media. In de USA maar ook hier in Nederland vallen de kijkcijfers zwaar tegen en voor een platform dat geheel drijft op advertentie-inkomsten is dat natuurlijk de dood in de pot.  Daarnaast kwamen de managers meestal in het nieuws door misstanden op de werkvloer of zelfs grensoverschrijdend gedrag.

Oprichter Shane Smith heeft daarom inmiddels het veld moeten ruimen en is vervangen door Nancy Dubuc die het bedrijf een meer traditionelere koers willen laten varen. Onder Dubuc is de focus van Vice verschoven naar film- en televisieproducties, die het bedrijf kan doorverkopen aan streamingdiensten. Die zijn immers constant op jacht naar nieuw materiaal. Vice Studios was onder meer producent van de Netflix documentaire Fyre en de BBC serie The Satanic Verses, 30 years on.

"Die hoek van de sector is aantrekkelijk”, zegt analist Rick Edmonds van Poynter. "Er is een enorme vraag naar tv-producties.” Volgens hem zorgen afdelingen als Vice Studios of het interne reclamebureau Virtue ervoor dat het bedrijf niet te afhankelijk is van de grillen van de online-advertentiemarkt."

Lees hier het hele artikel bij NRC