Google verdient miljarden met nieuwscontent

Google verdient miljarden met nieuwscontent

Het toenemende gebruik van nieuws legt Google geen windeieren. De inkomsten van het bedrijf die gerelateerd zijn aan nieuwscontent bedragen naar schatting $ 4,7 miljard. Dat blijkt uit een studie uit juni 2019 van News Media Alliance, zo meldt NDP Nieuwsmedia.

De becijferde omzet van Google uit nieuwscontent benadert de gezamenlijke digitale advertentieomzet van de Amerikaanse nieuwsbedrijven, die $ 5,1 miljard bedraagt.

Het onderzoek toont aan dat de Google-gebruiker bij 40% van de actuele zoekopdrachten in aanraking komt met nieuwscontent. Bij de één op de zeven meest gebruikte zoekopdrachten stuit de gebruiker op een nieuwsitem.

Online nieuws steeds belangrijker
De nieuwsconsumptie verschuift in toenemende mate naar digitale platforms. Google
heeft hierop geanticipeerd door met nieuwscontent de relevantie van de diensten te vergroten. In de algoritmen heeft Google nieuwsitems een prominentere rol in zoekresultaten gegeven.

Google ecosysteem
Google News is erop gericht om consumenten langer binnen het Google-ecosysteem vast te houden. Ook YouTube maakt steeds meer gebruik van nieuws. Zo voegde dit platform in 2017 het onderdeel ‘Breaking News’ aan YouTube toe.

De inkomsten van Google uit nieuwscontent worden geschat op $ 4,7 miljard in 2018.
De berekeningen zijn gebaseerd op inkomsten uit Google Search en Google News. De schattingen zijn volgens de onderzoekers aan de voorzichtige kant omdat de inkomsten van deelnemingen en dataverrijking niet zijn meegenomen.

Juist deze data over het online (zoek)gedrag van consumenten zijn niet alleen voor het bedrijf zeer waardevol, maar ook voor uitgevers die hun digitale verdienmodellen mede vormgeven op basis van de behoefte van gebruikers. Google stelt op zijn beurt dat het bedrijf maandelijks meer dan 10 miljard clicks via Google News en Search genereert naar de websites van nieuwsbedrijven.

Noodzaak Auteursrechtrichtlijn
De uitkomsten van de studie hebben in de VS geleid tot stevige kritiek van nieuwsmedia-bedrijven. Nieuwsbedrijven zijn al langer van mening dat er online een disbalans is ontstaan tussen de waarde die onttrokken wordt aan de nieuwsvoorziening en de financiële bijdrage daaraan.

De uitkomsten illustreren waarom de EU uitgevers met de nieuwe auteursrechtrichtlijn in het digitale domein meer bescherming wil bieden.

Meer informatie over het onderzoek vindt u hier.

(bron: NDP Nieuwsmedia)