HAH-kranten belangrijkste bron voor lokaal en regionaal nieuws
NOM heeft in samenwerking met BDUmedia, De Persgroep Nederland, Mediahuis Limburg, NDC mediagroep en Promille Media de NOM Regio Monitor 2019 gepubliceerd. De Regio Monitor is het onderzoek waarin de nieuwste bereikscijfers en profielen van meer dan 300 HAHkranten en hun combinaties zijn opgenomen.
Sinds begin 2017 worden de HAH-kranten van de vijf Nederlandse uitgevers gemeten in het reguliere NOM bereiksonderzoek, naast landelijke en regionale dagbladen en een groot aantal magazines. De gegevens over het lezen van media worden gekoppeld aan de gegevens van de NOM Doelgroep Monitor, waarin het consumentengedrag van Nederlanders wordt vastgelegd. HAH-kranten worden samen met regionale dagbladen gepubliceerd in NOM Regio Monitor (NRM). Dit is de tweede publicatie van NRM waarin HAH-kranten zijn opgenomen. Het onderzoek wordt uitgevoerd door GfK.
Voor NRM 2019 werden ruim 34.000 respondenten (representatief voor alle Nederlanders van 13 jaar en ouder) ondervraagd over hun mediagedrag en specifieker over het lezen van o.a. HAH-kranten. 83% daarvan leest wel eens een HAH-krant: dat zijn 12 miljoen Nederlanders van 13 jaar en ouder. Een waar massamedium! 7,7 miljoen mensen (53% van alle Nederlanders) lezen wekelijks een HAH-krant. 50% van alle lezers zegt de HAH-krant (heel erg) te zullen missen als deze niet meer zou verschijnen. Een bijzonder trouw publiek dat zijn blad intensief leest; 58% van de lezers leest driekwart of meer van een editie.
Eén van de belangrijke redenen voor het lezen van HAH-kranten is interesse in het regionale en lokale nieuws. Onderwerpen zoals lokale evenementen en activiteiten, gemeentelijk nieuws en aankondigingen en de lokale cultuur(agenda) vindt men het meest interessant.
Stijging web en app
Het bereik van de gedrukte edities samen is licht gedaald (-0,6%) ten opzichte van de vorige meting. De daling wordt echter ruimschoots gecompenseerd door de toename van het online bereik. Het bezoek aan websites en apps van deze titels is ten opzichte van een jaar eerder met 5,5 procent gestegen. Dagelijks bezoeken ruim een miljoen dertienplussers (1,1 miljoen personen) de websites en apps van de regiotitels (bron: NOBO Q1 2019).
Top-3
De dagbladen met het grootste printbereik zijn De Limburger (331.000), Noordhollands Dagblad (322.000) en De Gelderlander (319.000). De laatste titel is met 218.000 dagelijkse bezoekers en 2,1 miljoen dagelijkse pageviews het grootste online regiomerk
NOM Regio Monitor wordt één keer per jaar gepubliceerd. De resultaten van dit onderzoek worden beschikbaar gesteld aan alle NOM leden als mediaplanningsbestand en in de vorm van top line gegevens in het NOM Dashboard.
Hoe kan het nou dat deze artikelen niet zijn gedateerd? Dan is het toch -eigenlijk nietwaar?- niet serieus te nemen?
Geplaatst door Tanja den Broeder op 20 mei 2022 om 12:35