Tijd besteed aan media blijft gelijk

Tijd besteed aan media blijft gelijk

Het medialandschap verandert snel en constant, maar de tijd die de Nederlander aan media besteedt blijft gelijk. In 2018 komt de dagelijkse mediatijd uit op 8 uur en 23 minuten.

Als alle gelijktijdige mediatijd opgeteld wordt krijgen we inzicht in de totale mediatijd. In 2018 bedraagt die gemiddeld 8 uur en 23 minuten per dag. Ook kunnen de verschillende media tegelijkertijd worden geconsumeerd. In dat geval is er sprake van media-multitasken. Van de totale mediatijd (8 uur en 23 minuten) op een dag gaat het grootste deel naar kijken en luisteren. Dit was in 2013 en 2015 ook het geval.

Luisteren

Het aandeel van live radio bedraagt in 2018 bijna driekwart van het totale luistervolume. Ten opzichte van 2013 en 2015 is weliswaar aandeel ingeleverd ten koste van vooral de online muziekdiensten, maar live radio blijft een bepalende factor voor de activiteit ‘luisteren’.

Bij de andere luisteractiviteiten is te zien dat luisteren naar eigen muziek nu kleiner is dan luisteren naar online muziekdiensten en dat bij de overige twee activiteiten nagenoeg geen beweging of groei is te zien.

Mannen luisteren gemiddeld langer dan vrouwen. Dat geldt voor het totale luisteren en voor elk van de afzonderlijke luisteractiviteiten. De verdeling naar leeftijd laat zien dat het live radio luisteren bij jongeren het laagst is. Zij luisteren relatief veel naar de online muziekdiensten. Bij de groepen 35-49 jaar en 50-64 jaar heeft live radioluisteren een groot aandeel binnen een lange luistertijd.

Kijken

De totale kijktijd is ten opzichte van 2015 nagenoeg gelijk gebleven en komt uit op 3 uur en 5 minuten in 2018. De daling van de live kijktijd wordt dus volledig gecompenseerd door uitgesteld kijken, online videodiensten en in mindere mate overig kijken zoals YouTube.

Lezen

De gemiddelde leestijd is in vergelijking met drie jaar geleden op niveau gebleven en bedraagt 42 minuten. Het verschil met 2015 is verwaarloosbaar. Het aandeel lezen van papier is in dezelfde periode wel gedaald van 71% naar 67%. Omgerekend betekent dit 14 minuten per dag digitaal lezen met een aandeel van 33% in 2018.

De leesparticipatie – het percentage mensen dat op een gemiddelde dag leest – is het hoogst bij de twee oudere leeftijdsgroepen. Verder geldt dat er een duidelijke voorkeur is voor lezen van papier voor de groepen boven de 50 jaar. Voor de lezers jonger dan 50 jaar geldt dat het aandeel van digitaal lezen groter is ten opzichte van papier.

Lees/download het hele onderzoek: