Online nieuwsmedia in het eerste kwartaal drukbezocht

Online nieuwsmedia in het eerste kwartaal drukbezocht

Nieuwssites en -apps hebben in het eerste kwartaal van 2019 veel bezoek getrokken. In de eerste drie maanden van dit jaar behaalden de nieuwsplatforms maandelijks een bereik van gemiddeld 11 miljoen bezoekers. Dat staat gelijk aan 3 op de 4 Nederlanders.

18 maart, de dag van de aanslag in Utrecht, was voor de nieuwsplatforms verreweg de drukste dag. Dit blijkt uit analyses van NDP Nieuwsmedia van bereikscijfers uit het Nederlands Online Bereiksonderzoek (NOBO).

Toegenomen bereik

In het eerste kwartaal bereikten de 30 nieuwsplatforms die NDP Nieuwsmedia vertegenwoordigt samen 74 procent van de Nederlanders van 13 jaar en ouder. Het bereik ligt daarmee 4 procent hoger dan in dezelfde periode in 2018. Ook het aantal bezochte nieuwspagina’s nam toe. De sites en apps telden samen 2,8 miljard paginabezoeken. Omgerekend zijn dat er ruim 92 miljoen per dag.

Drukste dag

Op de dag van de aanslag in Utrecht ontvingen de nieuwssites en -apps een recordaantal bezoekers. Op 18 maart liep het bereik op tot 46 procent van de 13-plussers. Dat is 28 procent hoger dan op een gemiddelde dag. Het overgrote deel van het bereik kwam tot stand op de smartphone.

De behoefte aan nieuws bleek op die dag ook sterk uit de bezoekduur van de nieuws-platforms. Met ruim 38 minuten duurde het bezoek ruim de helft langer dan gemiddeld.

Andere drukke dagen in het eerste kwartaal waren Nieuwjaarsdag, 21 januari (bloedmaan) en 15 maart (staking van leraren). De piek van de aanslag werd gevolgd door de toestroom op 20 maart voor de Provinciale Statenverkiezingen 2019 en voor informatie over de uitslagen op de volgende dag.

De analyses zijn gebaseerd op de meting van 30 online nieuwsmerken die zijn aangesloten bij NDP Nieuwsmedia.

 

bron: NDP Nieuwsmedia