Mediabedrijven tekenen Charter Diversiteit
Negen werkgevers uit de mediasector hebben het Charter Diversiteit ondertekend: AT5, BNNVARA, FunX, Human, KRO-NCRV, LINDA., NTR, Viacom en VPRO. Hiermee verklaren zij zich in te zetten voor meer diversiteit en inclusie in hun eigen organisaties.
De mediabedrijven die het Charter Diversiteit tekenen zien diversiteit en inclusie als meerwaarde voor de organisatie. Niet alleen zien zij het als maatschappelijke verantwoordelijkheid om een afspiegeling te zijn van de samenleving en gelijke kansen te bevorderen. Het levert ook zakelijke voordelen op voor de bedrijven zelf.
Het Nederlandse publiek verandert. Meer diversiteit binnen een mediabedrijf biedt kansen om meerdere doelgroepen aan te spreken en een groter bereik te realiseren. Daarnaast zorgt het voor meerdere perspectieven en invalshoeken op de redactie. Dat komt ten goede aan de kwaliteit van de berichtgeving, producties en programmering.
Uitwisseling van kennis en ervaring
Het Charter Diversiteit bevordert de uitwisseling van kennis en ervaring tussen de Charterondertekenaars. Sommige mediabedrijven hebben al een ruime ervaring op het gebied van diversiteitsbeleid, zoals de NTR. FunX heeft al een zeer cultureel divers bedrijfsklimaat gerealiseerd. Bedrijven kunnen leren van elkaars praktijken om diversiteit en inclusie te bevorderen, van zowel de successen als de mislukkingen.
Het Charter Diversiteit
Bedrijven die het Charter Diversiteit ondertekenen, committeren zich aan zelf-opgestelde doelen om diversiteit en inclusie op de werkvloer te bevorderen. Zij krijgen daarbij ondersteuning van Diversiteit in Bedrijf, een initiatief van de Stichting van de Arbeid. Dit project ondersteunt werkgevers en werknemers in hun streven naar meer diversiteit in hun organisaties via het aanreiken van kennis, netwerken en advies. Het Charter Diversiteit telt nu 179 ondertekenaars.