Veen Magazines verkocht aan Shatho Beheer
Veen, Bosch & Keuning Uitgevers Groep heeft de tijdschrifttitels die vallen onder Veen Media verkocht aan Shatho Beheer. Als de ondernemingsraad en de licentiehouders akkoord gaan, is de overname op 1 juli definitief.
Veen Media is de uitgever van titels als Filosofie Magazine, Historisch Nieuwsblad, Maarten! en New Scientist. 'Ik ben blij met de verkoop', vertelt Geneviève Waldmann, directeur van VBK. 'Zoals iedereen weet, hebben tijdschriften het best moeilijk. Maar bij Veen Media hebben wij de laatste jaren een transitie tot stand gebracht waardoor de makers niet meer alleen vanuit de tijdschriften denken, maar vanuit het merk. Om deze strategie verder uit te kunnen bouwen heeft Veen Media een nieuwe injectie nodig, vertelt Waldmann. De focus van VBK ligt echt op de algemene boekenmarkt. Daar ligt het leeuwendeel van onze omzet. Dus zijn wij eind vorig jaar op zoek gegaan naar een geschikte overnamepartner'.
Shatho Beheer is een Rotterdamse informal investor. "Onze participaties betreffen dan ook altijd een langere termijn. Soms gaat het om interessante startups, vaker om bedrijven in een latere levensfase waarvoor financiering voor groei en/of herstructurering gewenst is"
Het Rotterdamse bedrijf is binnen de uitgeefwereld al langer bezig, onder meer door de acquisitie van het tijdschriftenlabel F&L Media en de participatie in onder meer Printforce, Sweek, Mybestseller en Gigaprint. “Afgelopen jaar bleek dat F&L Media renderend is voor onze portefeuille”, zegt directeur Vincent Opschoor. “We denken nu hetzelfde met de bladen van VBK Media te kunnen doen. Wij weten ook wel dat het tijdschrift een dalende markt is, maar we hebben geloof in de groei van de evenementen die aan sommige bladen zijn verbonden en zijn geïnteresseerd in de expertise. Het gaat ons dus niet alleen om het uitgeven van de bladen, maar ook om de andere omzetstromen. Denk aan het vermarkten van de content, aan evenementen en aan de mogelijkheden online.”