Instagram steeds belangrijker voor magazinemerken

Instagram steeds belangrijker voor magazinemerken
Het aandeel van Instagram groeit binnen de magazinemedia branche het snelst. Instagram heeft inmiddels een aandeel van 21%. Dit was twee jaar geleden (sinds de eerste MMA Social Media Monitor is gepubliceerd) nog 16%.

Magazinemerken zijn op Instagram zeer populair. Diverse magazinemerken op Instagram kunnen zich meten met populaire merken als Scotch & Soda, Levi’s of Ikea en heeft menig magazinemerk meer volgers op Instagram dan andere mediamerken, zoals De Telegraaf, Radio538, RTL4, SBS6 of QMusic. Kortom: Instagram leent zich uitstekend om magazine content te verspreiden.

Ruim 15 miljoen volgers
Het aantal likes/volgers van magazinemerken bedraagt in het derde kwartaal van 2018 15,4 miljoen. In vergelijking met het tweede kwartaal van 2018 is het aantal likes/volgers van magazinemerken op social media gestegen met 4%. Instagram en Youtube zijn wederom de snelste groeiers met respectievelijk 12% en 13%. Daarentegen neemt de populariteit van Facebook en Twitter naar verhouding af. Het aantal likes van Facebook stijgt nog nauwelijks (+1%), een ontwikkeling die in de vorige meting – ten tijde van de negatieve berichtgeving rond Facebook – ook al zichtbaar was. Dezelfde ontwikkeling zien we bij Twitter. 
Bij Google+ zijn al een tijd lang nauwelijks veranderingen zichtbaar en onlangs verscheen het bericht dat Google in relatieve stilte de stekker uit haar social media platform trekt. In de volgende metingen van de MMA Social Media Monitor zal Google+ dan ook niet meer worden meegenomen.

Binnen de magazinemedia branche heeft Facebook nog wel het grootste aantal likes/volgers (57%). Het aandeel van YouTube neemt net als Instagram toe, maar is nog klein (3%). Twitter verliest langzaam terrein en heeft een aandeel van 14%. Het aandeel van Pinterest blijft stabiel (3,5%)

Verder lezen bij Magazine Media Associatie